W parlamencie rozpoczęły się prace nad projektem przepisów przewidujących szerokie uprawnienia inspekcji pracy w zakresie pracowniczych planów kapitałowych. Otóż PIP będzie mogła sprawdzić, czy podmiot zatrudniający wywiązuje się z obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
PIP będzie mogła przede wszystkim skontrolować czynności, które podmioty zatrudniające prowadziły w ramach PPK. Chodzi o działania począwszy od etapu wdrożenia pracowniczego planu kapitałowego (proces wyboru instytucji finansowej, zawieranie umów składających się na PPK) aż do momentu faktycznego rozpoczęcia prowadzenia PPK, czyli naliczania wpłat do PPK.
Jeżeli projektowane przepisy wejdą w życie, wówczas inspekcja pracy będzie mogła także sprawdzić, czy zrealizowano:
1) obowiązek informacyjny w stosunku do osób zatrudnionych w wieku 55-69 lat – chodzi o obowiązek przekazania informacji, że osoby te mogą się zapisać do PPK w dowolnym momencie przed ukończeniem 70. roku życia poprzez złożenie odpowiedniego wniosku;
2) obowiązek informacyjny wobec uczestników PPK związanym z wpłatami do PPK (wpłatą podstawową oraz dodatkowa) – w ramach tego obowiązku pracodawca powinien poinformować, że:
• każdy uczestnik PPK, który ze wszystkich źródeł otrzymuje wynagrodzenie nie większe niż 120% minimalnego wynagrodzenia (w 2021 roku jest to kwota 3.360 zł) ma możliwość na swój wniosek obniżenia wpłaty podstawowej z 2% do co najmniej 0,5% np. w wysokości 0,75%
• każdy uczestnik PPK może dobrowolnie zadeklarować chęć wnoszenia wpłat dodatkowych których wysokość nie może być wyższa niż 2% np. 1% uczestnik może wnosić do PPK poza podstawowymi 2% swojego wynagrodzenia.
Projekt:
· Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przeniesieniem środków z otwartych funduszy emerytalnych na indywidualne konta emerytalne (druk sejmowy nr
1005).
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń