Czy gimnastyka korekcyjna jest formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej zaliczaną do innych zajęć o charakterze terapeutycznym? Analizując przepisy oświatowe okazuje się, że nie jest. Sprawdzamy szczegóły!
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) klas terapeutycznych,
2) zajęć rozwijających uzdolnienia,
3) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
4) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
5) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
6) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych,
7) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
8) porad i konsultacji,
9) warsztatów
(§ 6 ust. 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Rozporządzenie nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciem innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Natomiast wskazuje w § 11, że zajęcia te organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu, szkole lub placówce oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu placówki. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
Charakter tych deficytów wskazuje raczej na konieczność ich rozwiązywania przy pomocy terapii pedagogicznej. Potwierdza to regulacja § 27 rozporządzenia, zgodnie z którym do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych,
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów,
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym są zatem wykonywane przez terapeutę pedagogicznego. Przykładowy program studiów z zakresu terapii pedagogicznej obejmuje takie elementy jak wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, dydaktyka specjalna, diagnostyka psychopedagogiczna, psychologia kliniczna z elementami psychopatologii, elementy metodyki pracy logopedycznej, projektowanie programów psychoedukacyjnych z elementami socjoterapii, diagnoza i wspomaganie rodziny z osobami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń