Na przestrzeni ostatnich miesięcy uchwalono wiele zmian w prawie oświatowym, które wchodzą w życie z początkiem roku szkolnego 2014/2015. Nowe zasady realizacji i odraczania obowiązku szkolnego, zmiany w zakresie opieki świetlicowej, systematyczne wprowadzanie języka obcego do podstawy programowej przedszkoli - przypomnijmy najważniejsze zmiany w prawie oświatowym na rok szkolny 2014/2015.
Zgodnie z przepisami przejściowymi 1 września 2014 do klas I szkoły podstawowej obowiązkowo pójdą dzieci urodzone w 2007 roku, które nie rozpoczęły nauki w szkole jako sześciolatki oraz dzieci urodzono w pierwszej połowie 2008 roku. Sześciolatki z drugiej połowy 2008 roku również mogą - na wniosek rodziców - rozpocząć naukę w szkole, jednakże nie mają takiego obowiązku. Po 1 września 2014 r. naukę w szkole podstawowej będzie mogło rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej, a rodzice złożą wniosek o wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły.
Rodzice sześciolatków, którzy uważają, że ich dziecko nie powinno jeszcze rozpocząć edukacji szkolnej lub po rozpoczęciu roku szkolnego uznają, że dziecko powinno wrócić do przedszkola - mogą złożyć wniosek o odroczenie obowiązku szkolnego aż do końca roku, w którym dziecko kończy 6 lat.
Aby odroczyć spełnianie przez dziecko 6-letnie owiązku szkolnego rodzice powinni:
Polecam artykuł: „4 decyzje dyrektora szkoły w sprawie obowiązku szkolnego”
Od roku szkolnego 2014/2015 zajęcia w klasach I szkoły podstawowej mają być prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów. W kolejnych latach szkolnych, zasada ta ma obowiązywać wszystkie klasy I-III szkół podstawowych. W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 podziału uczniów klasy I publicznej szkoły podstawowej na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych - odstąpienie od tej zasady możliwe jest jedynie na wniosek rodziców, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Ministerstwo już planuje złagodzenie przepisów ograniczających liczbę uczniów w klasach I-III. Polecam artykuł: „W klasach I-III będzie mogło być więcej niż 25 uczniów”.
Od roku szkolnego 2014/2015 powstała możliwość zatrudnienia asystenta nauczyciela w klasach I - III szkół podstawowych, w tym specjalnych i integracyjnych a także asystenta wychowawcy świetlicy. Asystent ma wspierać nauczyciela (wychowawcę świetlicy), wykonując swoje zadania wyłącznie pod jego kierunkiem. O utworzeniu stanowiska asystenta decyduje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. Planowane na 2015 rok zmiany w ustawie o systemie oświaty mają jednak wprowadzić obowiązek zatrudnienia asystenta nauczyciela w klasach I-III, w których w związku z przyjęciem nowych uczniów do szkoły w trakcie roku szkolnego, liczebność klasy przekracza 27. dzieci.
Polecam artykuł: „ Zatrudnienie asystenta nauczyciela zgodnie z prawem i z korzyścią dla szkoły ”.
W roku szkolnym 2014/2015 po raz pierwszy uczniowie klas szóstych przystąpią do nowej formuły sprawdzianu, zaś absolwenci liceum ogólnokształcącego zmierzą się z nową formułą egzaminu maturalnego. Zakres sprawdzianu został rozszerzony do część dotyczącą języka obcego nowożytnego, zaś na egzaminie maturalnym będzie można wybrać w sumie 6 przedmiotów dodatkowych.
Polecam artykuł: „ Sprawdzian szóstoklasistów i egzamin maturalny- nowa formuła od 2015 roku ”
Od 1 września 2014 r. zmieniają się zasady organizowania lekcji religii i etyki w szkołach. Nowe regulacje odchodzą od konieczności zgłoszenia się co najmniej trzech uczniów, by zorganizować zajęcia w grupach międzyszkolnych oraz precyzują, że oświadczenie o chęci uczęszczania na te zajęcia ma być składane na piśmie. Uczeń może uczestniczyć zarówno w lekcjach religii jak i etyki, przy czym na świadectwie szkolnym wpisuje się wówczas ocenę wyższą, bez wskazywania którego z tych przedmiotów dotyczy.
Szczegóły w artykule: „ MEN: Zasady organizowania lekcji religii i etyki 2014/2015 ”.
Szkoła podstawowa. szkoła prowadząca kształcenie specjalne oraz gimnazjum, są zobowiązane zapewnić zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na:
Od 4 czerwca 2014 r. rodzice uczniów mogą złożyć wniosek o realizację obowiązku szkolnego poza placówką w dowolnym momencie roku szkolnego. Do wniosku o spełnianie obowiązku szkolnego poza placówką należy dołączyć:
Choć język obcy zostanie wprowadzony do podstawy programowej wychowania przedszkolnego dopiero od 1 września 2017 r., w latach szkolnych 2014/2015 -2016/2017 istnieje możliwość realizowania w ramach podstawy programowej przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, jednakże decyzję w tej sprawie podejmuje:
Do 31 sierpnia 2020 r. kwalifikacje nauczycieli języków obcych w przedszkolu zostały złagodzone. Sprawdź, komu można powierzyć prowadzenie tych zajęć>>
Od 1 września 2014 r. wychowanie przedszkolne będzie obejmować dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowy, którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat, a nie jak dotychczas 10.
Opracowanie: Anna Trochimiuk
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń