Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przypomina, że pracownikom samorządowym (a więc także pracownikom niepedagogicznym w szkołach i placówkach samorządowych) za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje wynagrodzenie albo czas wolny od pracy. Kto decyduje o formie rekompensaty? Wybór należy tu do pracownika niepedagogicznego.
W swych wyjaśnieniach Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nawiązało do przepisu art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych pracownikowi samorządowemu przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze. Praca w godzinach nadliczbowych wykonywana jest na polecenie przełożonego, gdy wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony (w tym przypadku szkoły lub placówki oświatowej).
Z drugiej strony czas wolny udzielany jest w terminie wskazywanym przez dyrektora szkoły. Pracownik niepedagogiczny może wprawdzie wnioskować o udzielenie tego czasu wolnego w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. Tu jednak potrzebna jest zgoda pracodawcy.
Jak podkreśla MSWiA, rozwiązanie z art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych należy stosować zamiast odpowiednich przepisów Kodeksu pracy. Wynika to z pewnego uprzywilejowania pracowników objętych pragmatykami zawodowymi (czyli ustawami regulującymi status prawnych pracowników z niektórych grup – takim aktem jest choćby ustawa o pracownikach samorządowych) względem osób, które nie podlegają pragmatykom. Owo uprzywilejowanie ma być swoistą rekompensatą takich niedogodności jak większe wymagania na stanowiska, zwiększoną dyspozycyjność i pewne ograniczenia w zakresie niektórych uprawnień i wolności, jak również zwiększony poziom odpowiedzialności pracowniczej (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 stycznia 2014 r. sygn. akt P 26/12).
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń