W jaki sposób uzyskać zgodę rodziców na wsparcie psychologa szkolnego dla ucznia. Co w przypadku braku takiej zgody? Kogo informować o pracy z dzieckiem? Na te i inne pytania odpowiada MEiN w najnowszej odpowiedzi na interpelację poselską.
Jak wskazano w odpowiedzi na interpelację, to dyrektor ustala tryb uzyskiwania zgody rodziców lub opiekunów prawnych na korzystanie z tej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dotyczy to także wsparcia psychologa. Także warunki współpracy w zakresie tej pomocy są uzgadniane z rodzicami.
Skoro pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dobrowolna, to rodzice mają prawo odmówić korzystania ze wsparcia psychologa przez dziecko. Co istotne, nie zwalnia to nauczycieli i specjalistów do prowadzenia obserwacji w zakresie funkcjonowania i rozwoju dziecka i udzielania wsparcia. Jednocześnie psycholog i inni nauczyciel muszą zgłaszać dyrektorowi niepokojące zachowania ucznia i inne objawy świadczące o potrzebie wsparcia dla ucznia.
Może mieć miejsce sytuacja, w której uczeń nie wyraża zgody na rozmowę z psychologiem. W takiej sytuacji specjalista musi podjąć współpracę z rodzicami, a następnie z nauczycielami w celu rozpoznania trudności i potrzeb dziecka oraz udzielenie odpowiedniego wsparcia.
Do zadań psychologa w szkole należy m.in.:
Zasadniczo psycholog musi zachować w tajemnicy informacje związanych z uczniem, uzyskane w związku z wykonywaniem zawodu. Wyjątkiem są przypadki, w których
Warunki udostępniania informacji o uczniach osobom innym niż rodzice np. osobie upoważnionej przez rodziców ustala sama szkoła. Powinno być to przedmiotem regulacji statutu. Przy czym zakres danych osobowych udostępnianych osobie trzeciej nie może:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń