Stanowiska pracy przy monitorach ekranowych – rekomendacje PIP

Data publikacji: 25 listopada 2024 r.
Poleć znajomemu
Stanowiska pracy przy monitorach ekranowych – rekomendacje PIP

Państwowa Inspekcja pracy tłumaczy jaka powinna być organizacja i wyposażenie stanowiska pracy przy monitorze ekranowym po nowelizacji rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Poniżej prezentujemy rekomendacje PIP.

Laptop z dodatkowym wyposażeniem

Państwowa Inspekcja Pracy zwróciła uwagę na wykorzystywanie laptopów zamiast komputerów stacjonarnych. Jest to oczywiście dopuszczalne, ponieważ laptop może być przeznaczony do użytkowania na jednym stanowisku pracy. Niemniej jednak w takim przypadku pracodawca musi zapewnić dodatkowe wyposażenie np. stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika oraz dodatkową klawiaturę i mysz.

Meble muszą spełniać wymagania z rozporządzenia

Pracodawca nie może stosować rozwiązań spełniających wymagania z rozporządzenia jedynie pośrednio. Przykładowo niedopuszczalne jest zastosowanie mebli niespełniających wymagań rozporządzenia z dodatkowymi poduszkami, podkładkami pod plecy itp.

Należy uwzględnić potrzeby niepełnosprawnego pracownika

Kolejna z rekomendacji dotyczy wyposażenia stanowiska pracy przy monitorze ekranowym w przypadku niepełnosprawnego pracownika. W pierwszej kolejności pracodawca ma obowiązek potrzeb pracownika wynikających z niepełnosprawności. Mają one pierwszeństwo przed wymaganiami dotyczącymi pracy przy monitorach ekranowych. Stanowisko pracy należy dostosować przede wszystkim do indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Wyposażenie stanowiska pracy zdalnej albo ekwiwalent pieniężny

PIP zwraca uwagę na odrębności dotyczące wyposażenia stanowiska pracy zdalnej. Wprawdzie do o obowiązków pracodawcy należy zapewnienie pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej. Strony mogą jednak ustalić zasady wykorzystywania przez pracownika wykonującego pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, niezapewnionych przez pracodawcę. W związku z tym w zależności od treści porozumienia w sprawie pracy zdalnej pracodawca może być zwolniony z obowiązku wyposażenia stanowiska pracy zdalnej w meble np. krzesło.

W takiej sytuacji pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej z pracodawcą.

Okulary lub szkła kontaktowe dla pracownika – możliwe doprecyzowanie w regulaminie z pracy

Jedno z zaleceń dotyczy obowiązku zapewnienia pracownikowi okularów lub szkieł kontaktowych. Przypomnijmy, że obowiązek ich zapewnienia powstaje w przypadku pracownika (każdej osoby zatrudnionej przez pracodawcę, w tym praktykanta i stażysty):

  • użytkującego w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,
  • w przypadku którego wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

PIP wskazuje, że zasady realizacji tego obowiązku nie zostały kompleksowo uregulowane w rozporządzeniu. Dlatego kwestie te powinny być doprecyzowane w regulaminie pracy lub innych wewnętrznych aktach pracodawcy (np. w zarządzeniu).

Źródło:
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql