Jak wskazała w raporcie Najwyższa Izba Kontroli, szkoły nie są odpowiednio przygotowane na zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne. W wielu kontrolowanych w latach 2019-2020 szkołach procedury nie były przygotowane prawidłowo, a personel nie był przeszkolony. Sprawdzamy, jakie wytyczne dla dyrektorów – po kontroli – przedstawiła Izba.
Jak wskazała Izba w najważniejszych ustaleniach z kontroli, nieprawidłowości dotyczyły w głównej mierze procedur. W ponad 90% skontrolowanych przypadkach procedury postępowania obarczone były takimi nieprawidłowościami jak:
Dodatkowo poziom praktycznej znajomości zasad postępowania w sytuacji kryzysowej u pracowników szkół był niski, a organy prowadzące nie angażowały się we wprowadzanie procedur bezpieczeństwa ani nie weryfikowały ich wdrożenia.
Jak wskazuje NIK – w pierwszej kolejności dyrektorzy i nauczyciele powinni mieć opanowane procedury postępowania. W chwili wystąpienia sytuacji kryzysowej nie ma czasu na ustalanie strategii działania i określanie ról poszczególnych osób. Działania muszą być adekwatne do rodzaju zagrożenia, dlatego procedury powinny być kompleksowe i uwzględniać wszystkie najważniejsze elementy działania dotyczące bezpośredniego reagowania na zdarzenie oraz postępowania po zdarzeniu.
Najczęstszymi przypadkami zagrożeń fizycznych wewnętrznych w szkołach są bójki oraz posiadanie niebezpiecznych narzędzi, np. nóż lub scyzoryk. W takich przypadkach właściwi pracownicy szkoły (dyrektor, psycholog, pedagog, wychowawca) przeprowadzali rozmowy ze sprawcami zagrożeń, a szkoły wzywały ich rodziców. W uzasadnionych przypadkach szkoły zawiadamiały również Policję oraz podejmowały współpracę z sądem rodzinnym.
Z kolei najczęstszymi przypadkami zagrożeń fizycznych zewnętrznych były alarmy o podłożeniu ładunku wybuchowego, groźby ataku chemicznego na szkołę oraz groźby dokonania czynu karalnego wobec uczennic. W takich przypadkach szkoły postępowały zgodnie z procedurami bezpieczeństwa, np. po otrzymaniu informacji o podłożeniu bomby podejmowały współpracę z Policją.
Zaledwie w kilku kontrolowanych szkołach nie stwierdzono odstępstw od stanu określonego w przepisach. Najczęściej odstępstwa dotyczyły:
Żaden z 14 skontrolowanych organów prowadzących nie opracował wytycznych, standardów lub procedur służących zapewnieniu bezpieczeństwa w szkołach oraz nie uczestniczył w przygotowaniu przez szkoły procedur postępowania na wypadek zagrożenia zewnętrznego i wewnętrznego. Te zagrożenia to:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń