Już na pierwszy kwartał 2021 r. zaplanowane są pierwsze projekty zmian w prawie oświatowym, które mają rozpocząć wdrażanie „Modelu Edukacji dla Wszystkich” (MEW). Planowane zmiany zakładają m.in. przekształcenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w Centrum Dziecka i Rodziny czy wprowadzenie nowych stanowisk tj. asystenta ucznia oraz koordynatora edukacji włączającej. Poznaj planowane etapy wdrażania tego projektu.
Model Edukacji dla Wszystkich to dokument zawierający propozycje systemowych i wieloetapowych implementacji założeń edukacji włączającej. Ma na celu zapewnienie aktywnego udziału i uczestnictwa każdej osoby uczącej się w procesie nauczania-uczenia się.MEW ma być „punktem wyjścia do przygotowania zmian, które docelowo podniosą jakość kształcenia w codziennej praktyce polskich przedszkoli i szkół, przy uwzględnieniu istniejącego zróżnicowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób uczących się uwarunkowanych różnymi przyczynami - zarówno wynikających ze zróżnicowania rodzin, z których pochodzą (ekonomicznego, światopoglądowego, religijnego, etnicznego, wykształcenia rodziców, itp.), jak też osobistego potencjału rozwojowego, w tym indywidualnych stylów i właściwości uczenia się, sprawności zmysłów, sprawności fizycznej lub umysłowej czy stanu zdrowia”. (fr. „Dokumentu Edukacja dla wszystkich– ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”).
Pierwszą nowością proponowaną w ramach Modelu Edukacji dla Wszystkich ma być utworzenie Specjalistycznych Centr Wspierania Edukacji Włączającej. Już we wrześniu 2021 r. działalność ma rozpocząć 16 placówek SCWEW w całej Polsce, zorganizowanych przy szkołach specjalnych. Mają być one wsparciem dla szkół w lepszej organizacji edukacji włączającej.
Przewiduje się utworzenie Centr Dziecka i Rodziny, przy czym założenie jest takie, by CDR powstały z przekształcenia publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (z wyłączeniem poradni specjalistycznych, które weszłyby w sieć instytucji współpracujących z CDR) oraz powiatowych centrów pomocy rodzinie.
Planowane jest utworzenie nowej funkcji w szkole tj. Koordynatora Edukacji Włączającej (KEW). KEW ma odpowiadać za koordynowanie oceny funkcjonalnej oraz współpracę z instytucjami zewnętrznymi w zakresie realizacji potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Funkcję Koordynatora ma móc pełnić psycholog lub pedagog specjalny edukacji włączającej (proponowane nowe stanowisko w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych). Projekt zakłada także wprowadzenie do ustawy o pracownikach samorządowych stanowiska – asystent ucznia. Nowym stanowiskiem nauczycielskim ma być także pedagog specjalny edukacji włączającej. Wymagane kwalifikacje do zajmowania tych stanowisk zostaną określone w nowelizacji właściwych aktów prawnych.
Koncepcja zmian w prawie oświatowym zakłada, że wymiar zatrudnienia poszczególnych specjalistów ma odpowiadać na potrzeby placówki. Jednocześnie planowane jest wprowadzenie standardów dotyczących zarówno rodzaju zatrudnianych specjalistów, jak i ich liczby. Na każdym etapie kształcenia ma być zatrudniany psycholog i pedagog specjalny edukacji włączającej, a w szkołach dla dzieci i młodzieży również pedagog szkolny.
Tabela: Propozycje dotyczące łącznego minimalnego wymiaru etatów specjalistów na poszczególnych etapach kształcenia
Etap kształcenia |
Liczebność osób uczących się |
Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów – wskaźnik docelowy |
Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów –okres przejściowy |
Przedszkola i szkoły dla dzieci i młodzieży |
do 100 |
2 etaty |
1 etat |
powyżej 100 |
3 etaty + 0,25 etatu na kolejnych 100 uczniów |
2 etaty |
|
Szkoły dla dorosłych |
niezależnie od liczby słuchaczy |
2 etaty |
1 etat |
Realizacja zmian w prawie oświatowych ma być rozłożona na kilka etapów. Projekt założeń do zmian w prawie dotyczących „Edukacji dla wszystkich” mają pojawić się do 31 marca 2021 r.
Etap 1: do I połowy 2021 |
|
Etap 2: 2021 |
|
Etap 3: 2022 - 2025
|
|
Etap 4: 2026 - 2030
|
|
Opracowanie: Anna Trochimiuk
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń