Likwidacja przedmiotu historia i teraźniejszość już w roku szkolnym 2024/2025 może rodzić problemy kadrowe w szkołach. Tym bardziej, że zmiany w tym zakresie zostaną ogłoszone dopiero w czerwcu. Tymczasem działania dyrektorów w ruchu kadrowym podejmowane są zasadniczo w maju. Na problem uwagę zwraca Związek Nauczycielstwa Polskiego, proponując tymczasowo przywrócenie przedmiotu wiedza o społeczeństwie.
Zgodnie z planowanymi zmianami ramowych planach nauczania przedmiot historia i teraźniejszość nie będzie nauczany w klasach I szkół ponadpodstawowych już od kolejnego roku szkolnego 2024/2025. Zmiana ta mogła zaskoczyć dyrektorów, ponieważ projekt rozporządzenia opublikowano już po zakończeniu tworzenia arkuszy organizacyjnych na kolejny rok szkolny i przekazaniu ich do organizacji związkowych. Jednocześnie zamiast HiT nauczany ma być nowy przedmiot – edukacja obywatelska, ale dopiero od roku szkolnego 2025/2026.
Zmiana ta może niestety rodzić problemy kadrowe w szkołach ponadpodstawowych, na co zwraca uwagę Związek Nauczycielstwa Polskiego. W roku szkolnym 2024/2025 w klasach I szkół ponadpodstawowych nie będzie ani przedmiotu historia i teraźniejszość, ani też nowego przedmiotu edukacja obywatelska. Oznacza to, że w kolejnym roku szkolnym dla nauczycieli, którzy do tej pory prowadzili HiT, będzie mniej godzin. A to w konsekwencji może rodzić konieczność zaproponowania ograniczenia zatrudnienia, przeniesienia służbowego, a w skrajnych przypadkach nawet wypowiedzenia stosunku pracy. Tymczasem, jak wynika z zapowiedzi Minister Edukacji nowelizacja rozporządzenia zostanie ogłoszona w Dzienniku Ustaw dopiero w czerwcu.
Z uwagi na te problemy ZNP proponuje przywrócenie na 1 rok szkolny przedmiotu wiedza o społeczeństwie w klasach I szkół ponadpodstawowych – w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Zajęcia te mogliby wówczas prowadzić nauczyciele, którzy dotychczas prowadzili HiT.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń