Od września szkoły rozpoczną prowadzenie tzw. zajęć wspomagających, które są częścią pomocy uczniom w powrocie do szkół po pandemii. Resort edukacji określił w przepisach zasady prowadzenia tych zajęć, jednak nadal pojawia się wiele pytań i wątpliwości dotyczących ich organizacji. Przedstawiamy odpowiedzi na pytania, które pojawiły się przy okazji analizowania przepisów i dociekliwości dyrektorów szkół.
1) Czy można zmienić przedmioty z zajęć wspomagających? Jeżeli we wniosku podane zostały przedmioty np. język polski, matematyka, język angielski, biologia, ale ocena sytuacji potrzeb uczniów wymaga zmiany przedmiotów, to czy można realizację zajęć przeprowadzić tylko z np. języka polskiego, matematyki i języka angielskiego?
Przepisy nie przewidują możliwości dokonania takiej korekty w terminie po 30 lipca 2021 r. W myśl § 10j ust. 3a rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, w przypadku organizowania zajęć wspomagających w okresie od 2 września do 22 grudnia 2021 r. dyrektor publicznej szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego może złożyć do organu wykonawczego JST będącej organem prowadzącym tej szkoły, w terminie do 30 lipca 2021 r. korektę informacji uwzględniającą zmianę w zakresie liczby godzin lub listy przedmiotów.
2) Jak powinien wyglądać wzór oświadczenia rodziców deklarujących udział ucznia w zajęciach wspomagających?
Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację uczestnictwa ucznia w organizowanych w szkole zajęciach wspomagających z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły – o czym mówi wprost § 10g ust. 4 ww. rozporządzenia. Nie podano jednak wzoru takiej deklaracji.
Wzór deklaracji może wyglądać następująco:
DEKLARACJA UCZESTNICTWA UCZNIA W ZAJĘCIACH WSPOMAGAJĄCYCH
Na podstawie § 10g ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.). deklaruję udział córki/syna ……………………………………………….., ucznia klasy ………………….. Szkoły ………………………………………………………………………………………. w zajęciach wspomagających organizowanych w szkole w okresie od……………..do………………… z następujących przedmiotów:
Lp. |
Przedmioty |
Wybór (zaznaczyć X) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
……………………………………………………
(podpis rodzica)
3) Czy zajęcia wspomagające muszą być uruchomione od 02.09.2021, czy mogą być uruchomione w późniejszym czasie (np. od 20.09.2021 r. lub od 18.10.2021 r.)? Czy wszystkie grupy muszą mieć jednakową liczbę godzin tych zajęć?
Zajęcia wspomagające, które będą realizowane w roku szkolnym 2021/2022 powinny być zaplanowane do realizacji w okresie od 2 września do 22 grudnia 2021 r. Informacja o zajęciach wspomagających zaplanowanych do realizacji w tym okresie powinna być złożona do organu prowadzącego szkołę w terminie do 25 czerwca 2021 r. (§ 10j ust. 2 ww. rozporządzenia MEiN z 28 maja 2021 r.).
Powinna ona zawierać m.in.:
O realizacji tych zajęć, w tym o przedmiotach ustalonych w uzgodnieniu z radą pedagogiczną oraz liczbie godzin zajęć wspomagających w oddziałach, decyduje dyrektor, uwzględniając potrzeby uczniów i możliwości organizacyjne szkoły (§ 10g ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia). Tygodniowa liczba godzin zajęć wspomagających nie musi być jednakowa dla każdego oddziału, ale nie może być wyższa od liczby oddziałów szkolnych w szkole wynikającej z danych systemu informacji oświatowej, według stanu na dzień 31 marca 2021 r. (10g ust. 9 rozporządzenia).
4) Czy zajęcia wspomagające należy dokumentować w dziennikach innych zajęć? Czy przepisy przewidują konieczność prowadzenia innej, dodatkowej dokumentacji z realizacji zajęć?
Zajęcia wspomagające, zgodnie z § 10i ww. rozporządzenia, należy dokumentować w dziennikach innych zajęć, zgodnie z przepisami określonymi dla poszczególnych szkół w:
5) Czy godziny dodatkowych zajęć wspomagających muszą być umieszczone w arkuszach organizacyjnych szkół?
Jeszcze do niedawna stanowisko Portalu Oświatowego dotyczące uwzględniania zajęć wspomagających w arkuszu organizacyjnym było następujące:
Jednak resort edukacji opublikował na swojej stronie odpowiedź na to pytanie w odmienny sposób:
Rozporządzenie MEN w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które przewiduje możliwość organizacji w szkołach zajęć wspomagających dla uczniów, nie nakłada obowiązku zamieszczania zajęć wspomagających w arkuszu organizacji. Rozporządzenie określa natomiast zakres informacji, którą dyrektor szkoły będzie przedkładał organowi prowadzącemu, m.in.:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń