W roku szkolnym 2021/2022 zaczną obowiązywać zmiany prawne, które będą miały realny wpływ na funkcjonowanie szkół. Część zmian została wprowadzona w okresie wakacji, a część w dalszym ciągu czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Przedstawiamy najważniejsze przepisy, które trzeba wziąć pod uwagę w nowym roku szkolnym.
Zmiana |
Czego dotyczy zmiana |
Podstawa prawna – od kiedy obowiązuje |
Edukacja domowa – zniesienie wymogów |
Wprowadzenie zmian w edukacji domowej poprzez:
Więcej na ten temat w artykule „Od lipca złagodzone wymogi w zakresie edukacji domowej” |
Ustawa z 17 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 762) – weszła w życie 1 lipca br.
|
Egzaminy maturalne |
Główne zmiany w rozporządzeniu MEN z 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego dotyczą:
|
Rozporządzenie MEiN z 4 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1427) – weszło w życie 9 sierpnia br. |
Świadectwa, legitymacje i inne druki szkolne |
Główne zmiany wprowadzone nowelizacją rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków to:
Więcej na ten temat w artykule „Zmiany w drukach szkolnych weszły w życie”. |
Rozporządzenie MEiN z 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2021 r. poz. 1203) – weszło w życie 2 lipca br., a częściowo 1 września br.
|
Zajęcia wspomagające |
Przepisy wprowadzają możliwość organizowania zajęć wspomagających od września 2021 r., a przede wszystkim:
Dodatkowe informacje na temat zajęć wspomagających można znaleźć w artykułach: „Zajęcia wspomagające poza arkuszem organizacyjnym”, „Zajęcia wspomagające – co z godzinami ponadwymiarowymi”, „Czy zajęcia wspomagające muszą się rozpocząć we wrześniu”. |
Rozporządzenie MEiN z 20 lipca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19(Dz.U. z 2021 r. poz. 1343) – weszło w życie 23 lipca br.
|
Możliwość ograniczania funkcjonowania jednostek systemu oświaty
|
Do tej pory, w myśl obowiązującego rozporządzenia, możliwość ograniczania funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z COVID-19 przewidziano do 31 grudnia 2021 r. Nowelizacja rozporządzenia MEiN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadziła zmianę polegającą na przedłużeniu tej możliwości do 31 sierpnia 2022 r. |
Rozporządzenie MEiN z 17 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1519) – weszło w życie 20 sierpnia br. |
Egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny w 2022 r.
|
Egzamin ósmoklasisty zostanie przeprowadzony w terminie głównym – w maju i w terminie dodatkowym – w czerwcu. Zrezygnowano z przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty z czwartego przedmiotu do wyboru. W 2022 r. egzamin maturalny będzie przeprowadzany tylko w części pisemnej. W odróżnieniu od przeprowadzania egzaminu maturalnego w 2021 r. przewiduje się natomiast, że absolwenci będą mieli w 2022 r. obowiązek przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Natomiast do części ustnej egzaminu maturalnego będą mogli przystąpić wyłącznie absolwenci, którzy:
Podobnie jak w 2021 r. w 2022 r. egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny będą przeprowadzone na podstawie wymagań egzaminacyjnych, określonych w załącznikach do rozporządzenia wydanego na podstawie art. 30c ustawy Prawo oświatowe. |
Rozporządzenie MEiN z 17 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1525) – weszło w życie 20 sierpnia br. |
Nowy wykaz lektur z języka polskiego na wszystkich etapach kształcenia |
Zmieniony wykaz lektur będzie obowiązywał na wszystkich etapach kształcenia, tj.: w klasach I-III szkoły podstawowej, w klasach IV-VI oraz VII i VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych. Zmiany dotyczą głównie lektur uzupełniających (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej – propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania) i polegają na zaproponowaniu takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze, elementy konstrukcyjne utworu oraz warstwę językową utworu. Zestawienie zmian w liście lektur znajduje się tutaj>> Dla nauczycieli języka polskiego zostanie przygotowany i opublikowany (z końcem sierpnia br.) na stronie internetowej ORE komentarz dydaktyczny do zmian na liście lektur. |
Rozporządzenie MEiN z 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1533) – wejdzie w życie 1 września br. |
Warunki i sposób realizacji przedmiotu WDŻ |
Zmiana polega na wykreśleniu zalecenia realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) na pierwszej i ostatniej godzinie lekcyjnej. Nie nakłada ona obligatoryjnego obowiązku innego planowania rozkładu lekcji. Pozwoli natomiast dyrektorowi planować je w najbardziej optymalny sposób, bez narzucania, że powinny być one na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. |
Rozporządzenie MEiN z 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2021 r. poz. 1534) – wejdzie w życie 1 września br. |
Wprowadzenie podstawy programowej dla przedmiotu historia tańca w zakresie rozszerzonym |
W rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia została ustalona podstawa programowa przedmiotu historia tańca jako jednego z przedmiotów, które mogą być realizowane w liceach ogólnokształcących i technikach w zakresie rozszerzonym. Szkoły będą mogły uwzględnić w planie nauczania zajęcia z tego przedmiotu od roku szkolnego 2023/2024. |
Rozporządzenie MEiN z 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2021 r. poz. 1537) - wejdzie w życie 1 września 2023 r. |
Domy wczasów dziecięcych |
Główne zmiany, które wprowadza nowelizacja to:
|
Rozporządzenie MEiN z 11 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2021 r. poz. 938) – wejdzie w życie 1 stycznia 2022 r. |
Pobyt nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych |
Główne zmiany w nowelizacji rozporządzenia MEN z 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym to:
|
Rozporządzenie MEiN z 11 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1502) – wejdzie w życie 1 września br. |
Realizacja polityki oświatowej państwa |
Ustawa zmieniająca umożliwia ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ustanowienie programów i przedsięwzięć w celu realizacji polityki oświatowej państwa. Programy i przedsięwzięcia będą ogłaszane przez ww. ministra w Biuletynie Informacji Publicznej w formie komunikatu, a środki na ten cel będą przekazywane podmiotom uprawnionym na podstawie umowy i będą pochodzić ze środków finansowych na oświatę i wychowanie. Więcej na ten temat polityki oświatowej przeczytasz w artykule „Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022” |
Ustawa z 28 maja 2021 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1237) – weszła w życie 21 lipca br.
|
Aktywna tablica – zmiany w Programie |
Zmiany Programu dotyczą w szczególności:
|
Rozporządzenie RM z 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” – Rada Ministrów przyjęła nowelizację programu „Aktywna tablica” (na dzień publikacji artykułu nie było jeszcze publikacji w Dzienniku Ustaw) |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń