W trosce o właściwą realizację funkcji wychowawczej dyrektor szkoły powinien zapewnić każdemu oddziałowi opiekę nauczyciela wychowawcy i określić zakres jego obowiązków, odrębnych od zadań nauczycieli realizujących w tej klasie program nauczania. Powinny być one określone w statucie szkoły. Sporządzenie katalogu zadań i obowiązków nauczyciela wychowawcy wymaga odwołania się do wielu przepisów prawa – sprawdź, jakich!
Od 1 kwietnia br. powinny zacząć obowiązywać przepisy wykonawcze do zmian dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży. Przewidują one m.in. nowy wzór karty wypoczynku, określenie liczby uczestników w grupie pozostających pod opieką jednego wychowawcy czy nowe terminy zgłaszania. Krótkie formy wypoczynku - które często są organizowane przez szkoły - będą wymagały zgłoszenia na 3 dni przed terminem rozpoczęcia.
Na początku każdego roku szkolnego dyrektor wybiera i przydziela nauczycielom funkcje wychowawców. Pobierz wzór pisma w sprawie powierzenia funkcji wychowawcy klasy.
Szczegółowe regulacje dotyczące pełnienia funkcji wychowawcy powinien określać statut szkoły. Również w statucie powinny znaleźć się regulacje dotyczące odwołania nauczyciela z tej funkcji. Pobierz przykładowy wzór pisma w tej sprawie!
Praca wychowawcy jest bardzo czasochłonna i pracochłonna. Wielu nauczycieli nie chce więc pełnić tej roli twierdząc, że zajmuje ona więcej czasu niż pozostałe zadania wykonywane w szkole. Aby ułatwić wypełnienie obowiązków wychowawcy klasy wynikających z obowiązujących przepisów, przygotowaliśmy harmonogramem prac wychowawcy klasy w roku szkolnym 2013/2014.
Na początku każdego roku szkolnego dyrektor wybiera i przydziela nauczycielom funkcje wychowawców. Czynności, z pozoru oczywiste, w praktyce rodzą wiele wątpliwości. W trudnej sytuacji jest dyrektor szkoły, gdy po naborze okazuje się, że nauczycielowi, który nie objął wychowawstwa brakuje jednej godziny do pełnego pensum lub gdy nauczyciel - wychowawca chce zrezygnować z tej funkcji i przejść na emeryturę w trakcie roku szkolnego.
Wydawać by się mogło, że rok szkolny dopiero co się zaczął, a tu już koniec semestru - czas sprawdzianów, zdobywania i poprawiania ocen, czas wytężonej pracy, szczególnie dla tych, którzy przez pierwsze tygodnie i miesiące szkoły zasypiali przy przysłowiowych gruszkach w popiele. Rodzice z biciem serca przychodzą na zebranie w szkole, na którym dowiadują się, że dziecku grożą oceny niedostateczne na semestr. W domu panuje nerwowa atmosfera. Rodzice prośbą i groźbą usiłują nakłonić dziecko do bardziej wytężonej pracy, czasem straszą karami, jeśli nie wykona ono „planu minimum”, a w przypadku niektórych rodziców nawet „planu maksimum”. Zastanowimy się wspólnie nad tym, jak można zachęcać dzieci do nauki, jak pomagać im brać odpowiedzialność za wyniki swojej pracy i ponosić ewentualne konsekwencje niedostatecznego wysiłku włożonego w naukę.
Około 1,5 miliona dzieci wychowuje się w rodzinach dotkniętych chorobą alkoholową. Według danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Polsce żyje 2-2,5 miliona osób pijących szkodliwie, w tym około 800 tysięcy uzależnionych od alkoholu. Według tych szacunków blisko 8% populacji to osoby, których dotykają skutki problemów tego uzależnienia. W każdej klasie może się znaleźć uczeń z rodziny z takim problemem. Zobacz, jak postępować z uczniem, który doświadcza choroby alkoholowej jednego lub obojga rodziców.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.