obserwacja zajęć

Jak powinno wyglądać omówienie obserwowanej przez dyrektora lekcji
Obserwacja na stałe zagościła w przepisach oświatowych. Dyrektor prowadzi w szczególności obserwacje prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły. Podpowiadamy, jak powinno wyglądać omówienie lekcji obserwowanej przez dyrektora i na co zwrócić uwagę, oraz jakie informacje przekazać nauczycielowi
Dyrektor sporządza plan obserwacji
Celem nadrzędnym nadzoru pedagogicznego jest inspirowanie i intensyfikowanie w szkole procesów służących poprawie i doskonaleniu pracy nauczycieli ukierunkowane na rozwój uczniów. Wnioski z podjętych działań kontrolnych mają służyć m.in. organizacji wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań. O tym, jaki obszar działania szkoły zostanie poddany obserwacji w ramach działań kontrolnych, decyduje dyrektor. Kryterium wyboru odzwierciedla potrzeby szkoły.
Obserwacja jako metoda pozyskiwania informacji stosowana jest również w procedurze oceny pracy nauczycieli. Ocena jest dokonywana „na wniosek” lub obligatoryjnie w przebiegu procedury awansu zawodowego nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu. Celem nadrzędnym oceny pracy nauczyciela jest wartościowanie jego pracy. Dokonując oceny pracy, dyrektor stwierdza, w jakim stopniu nauczyciel spełnia kryteria oceny pracy/realizuje obowiązki określone w przepisach. Jest zobowiązany odnieść się do wszystkich kryteriów obowiązkowych i wybranych przez nauczyciela kryteriów dodatkowych.
Kryteria oceny pracy w praktycznych tabelach sprawdzisz tutaj>> Natomiast szczegółowo o kryteriach piszemy m.in. w artykułach:
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest obserwacja i kto sporządza jej plan
- Dlaczego nie ma już hospitacji
- Jakie są rodzaje obserwacji
- Czy wymagana jest rozmowa z nauczycielem po obserwacji
- W jaki sposób przekazać informacje nauczycielowi