Pracownik szkoły może ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie z ZUS w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową. W tym celu przedstawia dyrektorowi zaświadczenie o stanie zdrowia na formularzu OL-9. Sprawdź, jak zareagować, gdy pracownik ubiega się o odszkodowanie z ZUS.
Odszkodowanie z ZUS przysługuje ubezpieczonemu, który wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
Choć o odszkodowanie z ZUS ubiega się pracownik, to jednak na etapie ubiegania się o to świadczenia pewną rolę musi spełnić takie pracodawca czyli szkoła reprezentowana przez dyrektora.
Pracownik, który ubiega się o jednorazowe odszkodowanie z ZUS, musi przedstawić dokument potwierdzający stan zdrowia pracownika. Takim dokumentem jest zaświadczenie OL-9. Jest ono niezbędne przede wszystkim do ustalenia stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
W przypadku otrzymania zaświadczenia OL-9 dyrektor powinien w pierwszej kolejności poprosić pracownika o złożenie wniosku o jednorazowe odszkodowanie z ZUS.
Poza tym z wniosku o jednorazowe odszkodowanie z ZUS powinno wynikać, że ubezpieczony żąda wypłaty jednorazowego odszkodowania z ZUS z tytułu doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
Pozostałe dokumenty powstają w toku postępowania w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wystąpienia wypadku przy pracy. Aby pracownik mógł się ubiegać o odszkodowanie z ZUS, dyrektor skompletować dokumenty z tego postępowania, a w szczególności:
Odszkodowanie z ZUS będzie możliwe, gdy dyrektor prześle:
do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego terenowej jednostki ZUS.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń