Wyobraźmy sobie sytuację, w której pracownik pokrył z własnej kieszeni zakup materiałów dydaktycznych na rzecz szkoły. Sprawdź, na jakich zasadach pokryć wydatki poniesione przez pracownika szkoły.
Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków, w sposób celowy i oszczędny (art. 44 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych). Istotnym jest zatem, aby każdy wydatek był dokonywany w ramach posiadanych przez jednostkę środków i był wydatkiem celowym.
Oczywistym jest również to, że pracownik nie może samowolnie, bez uzgodnienia tego z przełożonym, dokonywać zakupów na rzecz szkoły. Jeżeli jednak dojdzie do takiego uzgodnienia, wówczas powinny być podjęte następujące kroki:
W pilnych sytuacjach nie jest jednak wykluczone, że pracownik dokona zakupu ze środków własnych. W takiej sytuacji oczywiście należy mu ten zakup rozliczyć.
W księgach szkoły winno znaleźć odzwierciedlenie przeprowadzenie każdej operacji gospodarczej składającej się na dany zakup. W księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie:
Reasumując, każdy zrealizowany przez szkolę wydatek powinien być dokonywany zgodnie z planem finansowym i należycie udokumentowany księgowo. Dotyczy to także wydatku dokonywanego przez jednostkę za pośrednictwem pracownika. Pracownik powinien wówczas dostarczyć fakturę, w której jako nabywca towaru lub usługi będzie wskazana szkoła.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń