Czy szkoła podstawowa niepubliczna może samodzielnie określić organizację roku szkolnego, w tym m.in. czas odbywania ferii zimowych? Nie, bo nawet zapisy statutu szkoły niepublicznej nie mogą tego zmienić. Organizacja roku szkolnego jest określona rozporządzeniem.
Warunki, które musi spełniać każda szkoła niepubliczna, niebędąca szkołą artystyczną, określa art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z tą regulacją szkołą niepubliczną jest szkoła, która:
1) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego,
2) realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu,
3) stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 (właściwe dla szkół publicznych),
4) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych,
5) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego,
6) zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych,
7) stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla szkół publicznych.
Szkoła niepubliczna nie ma prawa wprowadzić własnej organizacji roku szkolnego, sprzecznej z przepisami rozporządzenia MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego. Takie działanie może zostać potraktowane przez organ nadzoru pedagogicznego jako podstawa do wykreślenia szkoły z ewidencji, zgodnie z regulacją art. 169 ust. 1 pkt 3 Prawa oświatowego, czyli może oznaczać faktyczną likwidację szkoły.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń