W wyniku zmian wprowadzonych w 2021 r. w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego zniesiono monitorowanie jako formę nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły nie musi więc stosować formy monitorowania, ale jeśli chce to może to robić. Żaden przepis aktualnie obowiązującego prawa oświatowego nie reguluje sposobu prowadzenia i dokumentowania monitorowania realizacji podstawy programowej w szkole. Decyzję w tej sprawie podejmuje zawsze dyrektor.
Dyrektor szkoły jest zobowiązany do sprawowania nadzoru pedagogicznego, w ramach którego kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki oraz monitoruje jej pracę. Jest rzeczą istotną, by kontrola i monitorowanie dotyczyły w każdym roku szkolnym realizacji przez nauczycieli podstawy programowej.
Wspomniana analiza powinna być przeprowadzona w ujęciu ilościowym i jakościowym oraz rzetelnie udokumentowana. Sposób dokumentowania zależny jest od decyzji dyrektora szkoły. Jednak dyrektor powinien dysponować m.in. następującym dokumentami:
Na koniec warto zauważyć, że w wyniku zmian wprowadzonych w 2021 r. w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego zniesiono monitorowanie, jako formę nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły nie musi więc stosować formy monitorowania, ale jeśli chce to może to robić. Przepisy tego bowiem nie zakazują. W miejsce monitorowania można aktualnie użyć formy kontroli. W takiej sytuacji dyrektor będzie kontrolował stopień realizacji podstawy programowej. Samo określenie "monitorowanie" nie wypadło jednak z języka oświatowego. Przykładem może być art. 120a ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Pracodawca zatrudniający młodocianych w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu, kierujący ich na dokształcanie teoretyczne do branżowej szkoły I stopnia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 191 § 3 ustawy Kodeks pracy, ustala z dyrektorem szkoły:
1) zakres kształcenia zawodowego zapewnianego przez szkołę i pracodawcę, wynikający z programu nauczania zawodu;
2) liczbę dni w tygodniu, w których zajęcia praktyczne odbywają się u pracodawcy;
3) sposób monitorowania przez każdą ze stron realizacji programu nauczania zawodu.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń