Łazienki w szkołach i przedszkolach – jak zapewnić funkcjonalność i wygodę najmłodszym?

Data publikacji: 3 grudnia 2024 r.
Poleć znajomemu
Łazienki w szkołach i przedszkolach – jak zapewnić funkcjonalność i wygodę najmłodszym?

Łazienki w szkołach i przedszkolach to nie tylko obowiązkowy element organizacji każdej z tych placówek. To przede wszystkim miejsce, w którym dzieci mogą uczyć się samodzielnego korzystania z toalety i dbania o higienę. Umywalki i wyposażenie WC dopasowane do potrzeb najmłodszych znacznie ułatwia im tę naukę. Jak zaprojektować i wyposażyć toaletę w szkole i przedszkolu? Przeczytaj, jakie rozwiązania proponują producenci wyposażenia.

Toalety dla dzieci – komfort i bezpieczeństwo

Projektując łazienki w placówkach edukacyjnych, należy wziąć pod uwagę nie tylko walory estetyczne wyposażenia, ale przede wszystkim wygodę, użyteczność i bezpieczeństwo najmłodszych. Toalety w szkołach i przedszkolach powinny spełniać określone przepisy prawne i wymagania budowlane, opisujące m.in. ilość i rodzaj wyposażenia dla dzieci w różnym wieku i o odmiennych potrzebach.

W odpowiednio zaprojektowanych ubikacjach dzieci mogą uczyć się podstawowych zasad higieny w przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb warunkach, co pomaga kształtować właściwe nawyki już od najmłodszych lat. Specjalna konstrukcja wyposażenia oraz wystrój utrzymany w dziecięcej, kolorowej stylistyce pomagają oswoić nowe umiejętności i wspomóc rozwój najmłodszych. Trwałe i wytrzymałe materiały odporne na uszkodzenia mechaniczne i wyoblone krawędzie umywalek i misek WC sprawiają, że łazienki w szkole i przedszkolu są bezpieczne i łatwe do utrzymania w czystości.

Łazienki dla dzieci – wymagania organizacyjne

Organizacja toalety w szkole i przedszkolu jest określona przez ogólne wymagania techniczno-budowlane dla łazienek w przedszkolu i toalet szkolnych. Lista wytycznych ujęta w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690) uzupełniona o wskazówki z niemieckich norm DIN jest zbiorem standardów i dobrych praktyk dla placówek edukacyjnych.

Łazienka w żłobku i toalety w przedszkolu – przepisy dla placówek, do których uczęszczają dzieci do 3. roku życia obejmują wytyczne co do wymaganego podstawowego wyposażenia:

  • 1 umywalka dla dzieci na każde 2–6 osób, wysokość umywalek w przedszkolu to ok. 50 cm;

  • 1 miska WC dla dzieci na każde 10 osób, wysokość muszli klozetowej dla dzieci to ok. 28–35 cm;

  • 1 wanienka dziecięca na 6–8 osób;

  • 1 stanowisko do przewijania na każde 20 osób;

  • prysznic z natryskiem i brodzikiem.

Łazienka w przedszkolu dla dzieci w wieku 36 lat powinna zawierać:

  • 1 umywalkę na każde 15 dzieci, umieszczoną na wysokości 55–65 cm;

  • 1 miskę WC dla przedszkolaków na każde 15 dzieci, mocowaną na wysokości 32–35 cm;

  • prysznic z brodzikiem i natryskiem.

Łazienki w przedszkolach – jakie umywalki i WC dla dzieci?

Toaleta w przedszkolu, oprócz swojej podstawowej funkcji sanitarnej, jest miejscem, gdzie dzieci odkrywają świat przez zabawę. Kolorowe i kreatywne wyposażenie łazienkowe to świetny sposób na rozwijanie wielu umiejętności.

Miski WC dla dzieci w przedszkolu

Producenci wyposażenia proponują miski WC przyjazne maluchom, dostępne w różnych wielkościach, zgodnych z wymaganiami. W serii wyposażenia do łazienek szkolnych i przedszkolnych Geberit bezkołnierzowe miski WC są zaopatrzone w deski sedesowe z dodatkowymi uchwytami dla łatwiejszego siadania i wstawania z toalety. W łazienkach przedszkolnych i żłobkowych dla najmłodszych dzieci producent poleca pomocną deskę sedesową – w komplecie z miską WC mają kształt nocnika.

Miska WC dla dzieci z niebieską deską sedesową z uchwytami

Umywalki do przedszkola

Niewielka głębokość, łatwo dostępna, bliżej mocowana bateria, kolorowe wesołe motywy – mycie rączek może być niezłą zabawą. Do łazienki w przedszkolu warto wybierać ceramikę projektowaną z myślą o najmłodszych. Obłe krawędzie i łatwy dostęp podnoszą bezpieczeństwo korzystania z umywalek, a zawieszenie ich na różnych wysokościach trafia w potrzeby dzieci w różnym wieku.

Ciekawe rozwiązanie dla przedszkoli proponuje Geberit. W serii Bambinidostępne są umywalki dwu- i trzypoziomowe. To rozwiązanie łączy w sobie funkcjonalność i wygodę. Jedna umywalka składa się z dwóch lub trzech komór o różnej głębokości, które umieszczone są na innych poziomach. Umożliwia to jednoczesne korzystanie z umywalki przez kilkoro dzieci w różnym wieku lub wzroście. Zapewnia to komfort każdemu małemu użytkownikowi.

Trzypoziomowa umywalka dla dzieci z serii Geberit Bambini na tle żółtej ściany

Toalety szkolne – jak zaprojektować?

Podobnie jak w przypadku łazienek w przedszkolu, także toalety w szkołach powinny spełniać szereg przepisów prawnych w zakresie wyposażenia. W przypadku łazienek szkolnych inne wymagania są dla ubikacji dla dziewcząt, inne dla chłopców:

  • na każde 20 osób powinna przypadać 1 umywalka;

  • w toalecie dla dziewcząt powinna znajdować się przynajmniej 1 miska WC na 20 dziewczynek, zaś dla chłopców – przynajmniej 1 pisuar na 30 chłopców;

  • każda kabina sanitarna z miską WC powinna mieć szerokość co najmniej 1 m i długość 1,1 m, ścianki powinny mieć wysokość co najmniej 2 m z prześwitem nad podłogą 15 cm, kabina powinna mieć możliwość otwarcia z zewnątrz.

Chociaż przepisy nie określają jednoznacznie, na jakiej wysokości powinny znaleźć się konkretne elementy wyposażenia w łazience szkolnej, to według dobrych praktyk dla dzieci w wieku 711 lat:

  • wygodna wysokość górnej krawędzi miski WC jest na poziomie ok. 35 cm, zaś pisuaru – ok. 50 cm;

  • umywalkę warto zamocować na poziomie ok. 65–75 cm, licząc od posadzki.

W toaletach szkolnych dla dzieci w wieku 1215 lat zaleca się:

  • mocowanie muszli WC na poziomie ok. 42–45 cm, a pisuaru na wysokości 55–60 cm;

  • zawieszenie umywalki na wysokości ok. 75–78 cm od podłogi.

Oprócz obowiązkowych wymagań dla toalet szkolnych, warto wziąć pod uwagę następujące elementy wyposażenia:

  • uchwyty na papier toaletowy z opcją podajnika;

  • mydło do rąk z dozownikiem, opcjonalnie pojemniki na płyn do dezynfekcji rąk;

  • suszarki do rąk;

  • podajniki do papierowych ręczników;

  • lustro na odpowiedniej wysokości.

Rozwiązania ułatwiające eksploatację i utrzymanie czystości w łazienkach dla dzieci

 Kolorowa bateria umywalkowa Geberit dla dzieci

Codziennie intensywnie eksploatowane, toalety szkolne i łazienki dla dzieci w przedszkolu powinny być wyposażone w produkty wykonane z trwałych i wytrzymałych materiałów, łatwych do czyszczenia i odpornych na częste używanie detergentów. Jakie zatem rozwiązania warto wziąć pod uwagę, aby przedłużyć żywotność wyposażenia, jednocześnie ułatwiając procesy utrzymania wysokiej higieny?

  • Powierzchnia antybakteryjna na blatach, miskach WC, deskach sedesowych czy umywalkach – minimalizuje gromadzenie się zarazków, ułatwia utrzymanie wysokiego poziomu higieny w szkolnej toalecie.

  • Bezdotykowe baterie i dozowniki mydła – dzięki wbudowanym czujnikom korzystanie z mydła i uruchamianie strumienia wody podczas mycia rąk odbywa się bezdotykowo. To wysoce higieniczne rozwiązanie, polecane do wdrożenia w każdej toalecie publicznej, z której korzysta wiele osób.

  • Automatyczne spuszczanie wody w toalecie – kolejna zautomatyzowana funkcja, pozwalająca zminimalizować kontakt z powierzchniami, które potencjalnie mogą zawierać chorobotwórcze bakterie.

  • Automatyczne wyłączanie strumienia wody – to ogromna oszczędność wody zużywanej na mycie rąk. Strumień włącza się tylko wtedy, kiedy ręce znajdują się blisko kranu. Koniec z marnowaniem wody. Inny system pozwalający oszczędzać wodę, to spłuczki z regulacją objętości spuszczanej wody oraz modele z dwufunkcyjnymi przyciskami spłukującymi.

  • Automatyczne włączniki światła – system włącza światło w toalecie tylko wtedy, kiedy czujniki wykryją ruch, czyli gdy ktoś jest w środku. To kolejny prosty sposób na spore oszczędności na kosztach energii elektrycznej.

Dobrze zaprojektowane łazienki szkolne i przedszkolne wspierają dzieci w nauce samodzielności i dbania o higienę. Dostosowanie wyposażenia do wieku i umiejętności najmłodszych pomaga nie tylko w ich codziennym użytkowaniu, ale sprzyja tworzeniu pozytywnych nawyków. Projektując łazienki i toalety dla dzieci, należy wziąć pod uwagę przepisy prawne oraz dobre praktyki, aby stworzyć pomieszczenia funkcjonalne, ergonomiczne i wygodne dla najmłodszych. Kolorowa stylistyka i dodatkowe akcesoria, uzupełnione o dodatkowe funkcjonalności, pozytywnie wpływają na poziom higieny i bezpieczeństwa w toaletach dla dzieci.

Artykuł sponsorowany

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql