Łazienki w szkołach i przedszkolach to nie tylko obowiązkowy element organizacji każdej z tych placówek. To przede wszystkim miejsce, w którym dzieci mogą uczyć się samodzielnego korzystania z toalety i dbania o higienę. Umywalki i wyposażenie WC dopasowane do potrzeb najmłodszych znacznie ułatwia im tę naukę. Jak zaprojektować i wyposażyć toaletę w szkole i przedszkolu? Przeczytaj, jakie rozwiązania proponują producenci wyposażenia.
Projektując łazienki w placówkach edukacyjnych, należy wziąć pod uwagę nie tylko walory estetyczne wyposażenia, ale przede wszystkim wygodę, użyteczność i bezpieczeństwo najmłodszych. Toalety w szkołach i przedszkolach powinny spełniać określone przepisy prawne i wymagania budowlane, opisujące m.in. ilość i rodzaj wyposażenia dla dzieci w różnym wieku i o odmiennych potrzebach.
W odpowiednio zaprojektowanych ubikacjach dzieci mogą uczyć się podstawowych zasad higieny w przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb warunkach, co pomaga kształtować właściwe nawyki już od najmłodszych lat. Specjalna konstrukcja wyposażenia oraz wystrój utrzymany w dziecięcej, kolorowej stylistyce pomagają oswoić nowe umiejętności i wspomóc rozwój najmłodszych. Trwałe i wytrzymałe materiały odporne na uszkodzenia mechaniczne i wyoblone krawędzie umywalek i misek WC sprawiają, że łazienki w szkole i przedszkolu są bezpieczne i łatwe do utrzymania w czystości.
Organizacja toalety w szkole i przedszkolu jest określona przez ogólne wymagania techniczno-budowlane dla łazienek w przedszkolu i toalet szkolnych. Lista wytycznych ujęta w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690) uzupełniona o wskazówki z niemieckich norm DIN jest zbiorem standardów i dobrych praktyk dla placówek edukacyjnych.
Łazienka w żłobku i toalety w przedszkolu – przepisy dla placówek, do których uczęszczają dzieci do 3. roku życia obejmują wytyczne co do wymaganego podstawowego wyposażenia:
1 umywalka dla dzieci na każde 2–6 osób, wysokość umywalek w przedszkolu to ok. 50 cm;
1 miska WC dla dzieci na każde 10 osób, wysokość muszli klozetowej dla dzieci to ok. 28–35 cm;
1 wanienka dziecięca na 6–8 osób;
1 stanowisko do przewijania na każde 20 osób;
prysznic z natryskiem i brodzikiem.
Łazienka w przedszkolu dla dzieci w wieku 3–6 lat powinna zawierać:
1 umywalkę na każde 15 dzieci, umieszczoną na wysokości 55–65 cm;
1 miskę WC dla przedszkolaków na każde 15 dzieci, mocowaną na wysokości 32–35 cm;
prysznic z brodzikiem i natryskiem.
Toaleta w przedszkolu, oprócz swojej podstawowej funkcji sanitarnej, jest miejscem, gdzie dzieci odkrywają świat przez zabawę. Kolorowe i kreatywne wyposażenie łazienkowe to świetny sposób na rozwijanie wielu umiejętności.
Producenci wyposażenia proponują miski WC przyjazne maluchom, dostępne w różnych wielkościach, zgodnych z wymaganiami. W serii wyposażenia do łazienek szkolnych i przedszkolnych Geberit bezkołnierzowe miski WC są zaopatrzone w deski sedesowe z dodatkowymi uchwytami dla łatwiejszego siadania i wstawania z toalety. W łazienkach przedszkolnych i żłobkowych dla najmłodszych dzieci producent poleca pomocną deskę sedesową – w komplecie z miską WC mają kształt nocnika.
Niewielka głębokość, łatwo dostępna, bliżej mocowana bateria, kolorowe wesołe motywy – mycie rączek może być niezłą zabawą. Do łazienki w przedszkolu warto wybierać ceramikę projektowaną z myślą o najmłodszych. Obłe krawędzie i łatwy dostęp podnoszą bezpieczeństwo korzystania z umywalek, a zawieszenie ich na różnych wysokościach trafia w potrzeby dzieci w różnym wieku.
Ciekawe rozwiązanie dla przedszkoli proponuje Geberit. W serii Bambinidostępne są umywalki dwu- i trzypoziomowe. To rozwiązanie łączy w sobie funkcjonalność i wygodę. Jedna umywalka składa się z dwóch lub trzech komór o różnej głębokości, które umieszczone są na innych poziomach. Umożliwia to jednoczesne korzystanie z umywalki przez kilkoro dzieci w różnym wieku lub wzroście. Zapewnia to komfort każdemu małemu użytkownikowi.
Podobnie jak w przypadku łazienek w przedszkolu, także toalety w szkołach powinny spełniać szereg przepisów prawnych w zakresie wyposażenia. W przypadku łazienek szkolnych inne wymagania są dla ubikacji dla dziewcząt, inne dla chłopców:
na każde 20 osób powinna przypadać 1 umywalka;
w toalecie dla dziewcząt powinna znajdować się przynajmniej 1 miska WC na 20 dziewczynek, zaś dla chłopców – przynajmniej 1 pisuar na 30 chłopców;
każda kabina sanitarna z miską WC powinna mieć szerokość co najmniej 1 m i długość 1,1 m, ścianki powinny mieć wysokość co najmniej 2 m z prześwitem nad podłogą 15 cm, kabina powinna mieć możliwość otwarcia z zewnątrz.
Chociaż przepisy nie określają jednoznacznie, na jakiej wysokości powinny znaleźć się konkretne elementy wyposażenia w łazience szkolnej, to według dobrych praktyk dla dzieci w wieku 7–11 lat:
wygodna wysokość górnej krawędzi miski WC jest na poziomie ok. 35 cm, zaś pisuaru – ok. 50 cm;
umywalkę warto zamocować na poziomie ok. 65–75 cm, licząc od posadzki.
W toaletach szkolnych dla dzieci w wieku 12–15 lat zaleca się:
mocowanie muszli WC na poziomie ok. 42–45 cm, a pisuaru na wysokości 55–60 cm;
zawieszenie umywalki na wysokości ok. 75–78 cm od podłogi.
Oprócz obowiązkowych wymagań dla toalet szkolnych, warto wziąć pod uwagę następujące elementy wyposażenia:
uchwyty na papier toaletowy z opcją podajnika;
mydło do rąk z dozownikiem, opcjonalnie pojemniki na płyn do dezynfekcji rąk;
suszarki do rąk;
podajniki do papierowych ręczników;
lustro na odpowiedniej wysokości.
Codziennie intensywnie eksploatowane, toalety szkolne i łazienki dla dzieci w przedszkolu powinny być wyposażone w produkty wykonane z trwałych i wytrzymałych materiałów, łatwych do czyszczenia i odpornych na częste używanie detergentów. Jakie zatem rozwiązania warto wziąć pod uwagę, aby przedłużyć żywotność wyposażenia, jednocześnie ułatwiając procesy utrzymania wysokiej higieny?
Powierzchnia antybakteryjna na blatach, miskach WC, deskach sedesowych czy umywalkach – minimalizuje gromadzenie się zarazków, ułatwia utrzymanie wysokiego poziomu higieny w szkolnej toalecie.
Bezdotykowe baterie i dozowniki mydła – dzięki wbudowanym czujnikom korzystanie z mydła i uruchamianie strumienia wody podczas mycia rąk odbywa się bezdotykowo. To wysoce higieniczne rozwiązanie, polecane do wdrożenia w każdej toalecie publicznej, z której korzysta wiele osób.
Automatyczne spuszczanie wody w toalecie – kolejna zautomatyzowana funkcja, pozwalająca zminimalizować kontakt z powierzchniami, które potencjalnie mogą zawierać chorobotwórcze bakterie.
Automatyczne wyłączanie strumienia wody – to ogromna oszczędność wody zużywanej na mycie rąk. Strumień włącza się tylko wtedy, kiedy ręce znajdują się blisko kranu. Koniec z marnowaniem wody. Inny system pozwalający oszczędzać wodę, to spłuczki z regulacją objętości spuszczanej wody oraz modele z dwufunkcyjnymi przyciskami spłukującymi.
Automatyczne włączniki światła – system włącza światło w toalecie tylko wtedy, kiedy czujniki wykryją ruch, czyli gdy ktoś jest w środku. To kolejny prosty sposób na spore oszczędności na kosztach energii elektrycznej.
Dobrze zaprojektowane łazienki szkolne i przedszkolne wspierają dzieci w nauce samodzielności i dbania o higienę. Dostosowanie wyposażenia do wieku i umiejętności najmłodszych pomaga nie tylko w ich codziennym użytkowaniu, ale sprzyja tworzeniu pozytywnych nawyków. Projektując łazienki i toalety dla dzieci, należy wziąć pod uwagę przepisy prawne oraz dobre praktyki, aby stworzyć pomieszczenia funkcjonalne, ergonomiczne i wygodne dla najmłodszych. Kolorowa stylistyka i dodatkowe akcesoria, uzupełnione o dodatkowe funkcjonalności, pozytywnie wpływają na poziom higieny i bezpieczeństwa w toaletach dla dzieci.
Artykuł sponsorowany
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń