Rząd przygotował program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,,Szkoła dla wszystkich”. Ma on obowiązywać już od bieżącego roku szkolnego, aż do końca roku szkolnego 2027. Sprawdzamy, czego dotyczy i jak wziąć udział w konsultacjach.
Wsparcie uczniów z Ukrainy i nie tylko
W projekcie programu określono szczegółowe warunki udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami:
- których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny albo którzy przebywają legalnie,
- którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w polskim systemie oświaty,
- zostali przypisani do oddziału podstawowego lub przygotowawczego w bazie danych systemu informacji oświatowej.
Wsparcia udziela się również na rzecz uczniów z doświadczeniem migracyjnym.
3 moduły wsparcia
W ramach programu ma być realizowany następujący zakres wsparcia:
- Asystent międzykulturowy: moduł polegający na dofinansowaniu do zatrudnienia asystenta międzykulturowego przez 12 miesięcy – warunkiem uzyskania dofinansowania jest obecność co najmniej jednego ucznia z Ukrainy w szkole.
- Dobrostan społeczności szkolnej: podwyższenie poziomu dobrostanu uczniów i uczennic z Ukrainy oraz środowiska szkolnego przez realizację różnorodnych form wsparcia kierowanych do uczniów z doświadczeniem migracji.
- Doskonalenie kadr systemu oświaty: podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty oraz osób wspierających proces edukacyjny w środowisku wielokulturowym, w celu skutecznej integracji uczniów z różnych środowisk kulturowych, zapewnienie im równych szans edukacyjnych oraz budowanie otwartego i wspierającego środowiska szkolnego.
Program będzie realizowany do 31 sierpnia 2027 r.
Konsultacje – jak zgłaszać uwagi
Źródło:
- Projekt Rozporządzenia Rady Ministróww sprawie szczegółowych warunków udzielenia wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027 (projekt z 2 grudnia 2024 r.).
Opracowanie: Monika Fidler