CKE: Będą zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnym w 2024/2025

Monika Fidler
Data publikacji: 12 lipca 2024 r.
Poleć znajomemu
CKE: Będą zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnym w 2024/2025

W związku z odchudzeniem podstaw programowych od września 2024 r. dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zapowiedział zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnym. Aktualnie CKE pracuje nad informatorami o egzaminach od roku szkolnego 2024/2025 oraz udostępnieniem szkołom materiałów do przeprowadzenia egzaminów próbnych w grudniu 2024 r. Informatory mają ukazać się w sierpniu.

Jakie zmiany w egzaminach w roku 2024/2025

Od września zmieni się podstawa programowa kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Dlatego też CKE pracuje nad zmianami w egzaminach ósmoklasisty i egzaminie maturalnym przeprowadzanych od roku szkolnego 2024/2025 – szczegóły w tabeli.

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY

zmiany od 2024/2025

Język polski

Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024:

1) część pierwsza – dwa teksty (literacki i nieliteracki, z zastrzeżeniem że tekst literacki nie musi być fragmentem lektury obowiązkowej) oraz zadania do nich, w tym zadania dotyczące treści i problematyki lektur obowiązkowych

2) część druga – wypracowanie; uczeń wybiera jeden temat spośród dwóch podanych w arkuszu; możliwe formy wypowiedzi: rozprawka, opowiadanie oraz przemówienie.

Zadania w pierwszej części arkusza mogą dotyczyć lektur obowiązkowych:

1) z klas IV–VI: wyłącznie pozycji książkowych poznawanych w całości

2) z klas VII–VIII: pozycji książkowych poznawanych w całości, krótkich utworów literackich poznawanych w całości oraz utworów literackich poznawanych we fragmentach.

W latach 2025–2028 w wypracowaniu uczeń będzie mógł się odwołać do dowolnej lektury obowiązkowej określonej w podstawie programowej z 2017 r. (a więc również do tych tekstów, które zostały wykreślone w podstawie programowej w 2024 r.). Maksymalna liczba punktów nie zmieni się: 45 punktów (jak w latach 2021–2024).

Matematyka

Planuje się powrót do formatu arkusza egzaminacyjnego stosowanego w roku 2019 i 2020, tj.:

1) 15 zadań zamkniętych (jak w latach 2021–2024)

2) 6 zadań otwartych (w latach 2021–2024 w arkuszu były 4 zadania otwarte).

Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 30 punktów. Od roku 2025 r. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki planuje się wdrożyć e-ocenianie.

Język obcy

Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024:

1) pięć części arkusza: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna

2) odsetek punktów za rozwiązanie zadań otwartych: ok. 40%.

W części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej – uczeń tworzy tekst w formie e-maila lub wpisu na blogu, o długości od 50 do 120 wyrazów. 3. Oczekiwany średni poziom biegłości językowej (zgodnie z podstawą programową z 2024 r.): A2 (A2+ w zakresie rozumienia tekstu).

Zmiany w egzaminach maturalnych są dużo bardziej szczegółowe i można je sprawdzić tutaj>>
Informatory o egzaminie ósmoklasisty i maturalnym z poszczególnych przedmiotów będą zamieszczane na stronie internetowej CKE od 1 sierpnia br. do 1 września br.
Źródło:
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql