W związku z odchudzeniem podstaw programowych od września 2024 r. dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zapowiedział zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnym. Aktualnie CKE pracuje nad informatorami o egzaminach od roku szkolnego 2024/2025 oraz udostępnieniem szkołom materiałów do przeprowadzenia egzaminów próbnych w grudniu 2024 r. Informatory mają ukazać się w sierpniu.
Od września zmieni się podstawa programowa kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Dlatego też CKE pracuje nad zmianami w egzaminach ósmoklasisty i egzaminie maturalnym przeprowadzanych od roku szkolnego 2024/2025 – szczegóły w tabeli.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY zmiany od 2024/2025 |
|
Język polski |
Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024: 1) część pierwsza – dwa teksty (literacki i nieliteracki, z zastrzeżeniem że tekst literacki nie musi być fragmentem lektury obowiązkowej) oraz zadania do nich, w tym zadania dotyczące treści i problematyki lektur obowiązkowych 2) część druga – wypracowanie; uczeń wybiera jeden temat spośród dwóch podanych w arkuszu; możliwe formy wypowiedzi: rozprawka, opowiadanie oraz przemówienie. Zadania w pierwszej części arkusza mogą dotyczyć lektur obowiązkowych: 1) z klas IV–VI: wyłącznie pozycji książkowych poznawanych w całości 2) z klas VII–VIII: pozycji książkowych poznawanych w całości, krótkich utworów literackich poznawanych w całości oraz utworów literackich poznawanych we fragmentach. W latach 2025–2028 w wypracowaniu uczeń będzie mógł się odwołać do dowolnej lektury obowiązkowej określonej w podstawie programowej z 2017 r. (a więc również do tych tekstów, które zostały wykreślone w podstawie programowej w 2024 r.). Maksymalna liczba punktów nie zmieni się: 45 punktów (jak w latach 2021–2024). |
Matematyka |
Planuje się powrót do formatu arkusza egzaminacyjnego stosowanego w roku 2019 i 2020, tj.: 1) 15 zadań zamkniętych (jak w latach 2021–2024) 2) 6 zadań otwartych (w latach 2021–2024 w arkuszu były 4 zadania otwarte). Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 30 punktów. Od roku 2025 r. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki planuje się wdrożyć e-ocenianie. |
Język obcy |
Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024: 1) pięć części arkusza: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna 2) odsetek punktów za rozwiązanie zadań otwartych: ok. 40%. W części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej – uczeń tworzy tekst w formie e-maila lub wpisu na blogu, o długości od 50 do 120 wyrazów. 3. Oczekiwany średni poziom biegłości językowej (zgodnie z podstawą programową z 2024 r.): A2 (A2+ w zakresie rozumienia tekstu). |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń