Bon na laptop dla nauczyciela przedszkola - nie w 2025 r.

Data publikacji: 4 lutego 2025 r.
Poleć znajomemu
Bon na laptop dla nauczyciela przedszkola - nie w 2025 r.

W 2024 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego zwrócił się do Ministerstwa Cyfryzacji o rozszerzenie katalogu nauczycieli, którzy otrzymają bon na laptop w kolejnych latach szkolnych. Apel objął nauczycieli przedszkoli i poradni psychologiczno-pedagogicznych. Mimo tego w znowelizowanym rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji nie przewidziano bonu na laptop dla nauczyciela przedszkola i poradni.

Bon na laptop dla nauczyciela w 2025 r. - w klasach I-III szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych

W 2023 r. bony na laptop otrzymali nauczyciele szkół podstawowych prowadzący zajęcia w klasach IV-VIII lub z uczniami klas IV-VIII szkół podstawowych. Z bonu skorzystali również nauczyciele w szkołach artystycznych z pionem ogólnokształcącym. Z kolei do 26 lutego 2025 r. o bony na zakup laptopa mogą ubiegać się nauczyciele szkół podstawowych inni niż dotychczas uprawnieni (w praktyce nauczyciele klas I-III szkół podstawowych), a także nauczyciele szkół ponadpodstawowych.

Bony o wartości 2500 zł można wykorzystywać do 31 grudnia 2025 r.

Z artykułu dowiesz się:

  • Którzy nauczyciele nie zostali objęci bonem na laptop
  • Dlaczego nauczyciele przedszkoli i poradni psychologiczno-pedagogicznych nie otrzymają wsparcia
  • Jakie ograniczenia wprowadzono dla nauczycieli wychowania przedszkolnego w szkołach podstawowych

Bonu na zakup laptopa nie otrzymają nauczyciele przedszkoli i poradni

W grupie uprawnionych nie znaleźli się nauczyciele zatrudnieni według stanu na dzień 30 września 2023 r. w przedszkolach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Bonów nie otrzymają również ci nauczyciele, którzy obecnie prowadzą zajęcia w przedszkolu czy w poradni. Co więcej, z grupy uprawnionych wprost wykluczono nauczycieli wychowania przedszkolnego w szkołach podstawowych.

Dlaczego nauczyciele wychowania przedszkolnego i poradni nie otrzymają bonu na laptop

W uzasadnieniu projektu nowelizacji  rozporządzenia Ministra Cyfryzacji wyłączenie tej nauczycieli ze wsparcia tłumaczy się tym, że w świetle założeń KPO wsparcie ma na celu głównie wzmocnienie odporności szkół podstawowych i ponadpodstawowych na zakłócenia w ich funkcjonowaniu, spowodowane sytuacjami takimi jak pandemia COVID-19. Podczas drugiej rewizji KPO podjęto próbę uwzględnienia tej grupy nauczycieli w zakresie wsparcia, jednak z uwagi na powyższe oraz brak dostępnych środków finansowych na wsparcie nauczycieli wychowania przedszkolnego zarówno w publicznych, jak i niepublicznych szkołach podstawowych nie udało się objąć wsparciem tej grupy nauczycieli. Z uwagi na to środki na realizację przedsięwzięcia były kalkulowane bez uwzględnienia nauczycieli wychowania przedszkolnego, w tym tych pracujących z dziećmi w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, zarówno publicznych, jak i niepublicznych.

Dodatkowo, aktualna sytuacja finansów publicznych, w tym rozpoczęcie procedury zmniejszania nadmiernego deficytu, uniemożliwia objęcie wsparciem z budżetu państwa kolejnych grup nauczycieli, poza tymi uzgodnionymi z Komisją Europejską. Środki te musiałyby pochodzić z budżetu państwa, ponieważ wydatki na grupy nauczycieli, które nie są uwzględnione w KPO, byłyby uznane przez Komisję Europejską za niekwalifikowalne). 

Inne formy wsparcia na rozwój kompetencji cyfrowych w przedszkolach i poradniach

Podkreślono również, że pomoc dla placówek przedszkolnych jest częścią Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji, którą rząd przyjął we wrześniu 2024 roku. Dlatego nauczyciele przedszkolni, w tym ci pracujący w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, już teraz mogą otrzymać wsparcie na zakup służbowych urządzeń komputerowych, takich jak laptopy czy tablety, w ramach wsparcia dostępnego w konkursach organizowanych w ramach inwestycji C2.1.3 KPO. Placówka przedszkolna może uzyskać grant w wysokości do 6 366 zł netto (bez uwzględnienia VAT). Ponadto, w planowanym na 2025 rok programie rządowym mającym na celu wspieranie procesu cyfrowej transformacji edukacji, planuje się uwzględnienie możliwości wsparcia przedszkoli lub oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w zakresie zakupu służbowych komputerów dla nauczycieli. 

Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql