Trwają prace Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli, który w ramach pięciu grup roboczych analizuje propozycje zmian w Karcie Nauczyciela. Korzystając z okazji, rozpoczynamy cykl artykułów, w których przedstawimy najbardziej kontrowersyjne rozwiązania z Karty Nauczyciela i aktów wykonawczych, które budzą wątpliwości interpretacyjne i generują trudności w praktyce szkolnej. Wraz z nimi przedstawimy propozycje zmian. Na pierwszy ogień – zasady naliczania stażu pracy na potrzeby dodatku za wysługę lat dla nauczycieli.
Nauczycielom przysługuje dodatek za wysługę lat, w wysokości 1 % wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym że wysokość dodatku stażowego nie może przekroczyć 20 % wynagrodzenia zasadniczego (art. 33 ust. 1 Karty Nauczyciela). Reguły zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów do stażu pracy na potrzeby dodatku za wysługę lat uregulowano w § 7 rozporządzenia MEN z 31 stycznia 2005 r. W przepisie tym przewidziano dość skomplikowane i budzące duże wątpliwości w praktyce rozwiązanie stosowane w przypadku zatrudnienia nauczyciela w więcej niż jednej szkole. W konsekwencji ustalenie, w jakiej wysokości dodatek za wysługę lat przysługuje nauczycielowi, może okazać się problematyczne.
Zasadniczo do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Przy czym w przypadku nauczyciela pozostającego jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia. Od tej reguły przewidziano jednak wyjątek dotyczący nauczyciela pozostającego w stosunku pracy w więcej niż jednej szkole w wymiarze łącznie nieprzekraczającym pełnego. Dla takiego nauczyciela ten sam okres poprzedniego zatrudnienia może być wliczony do stażu w obydwu szkołach.
Regulacja ta ze względu na swój stopień skomplikowania i pewne niedomówienia budzi wątpliwości. Przede wszystkim:
Wydaje się więc, że dalsze utrzymywanie tego skomplikowanego rozwiązania nie ma sensu. Zasadne byłoby uproszczenie przepisów na wzór tych, które dotyczą pracowników samorządowych. Zgodnie z takimi przepisami do stażu pracowniczego u każdego z pracodawców wlicza się okres poprzedniego zatrudnienia i nie ma znaczenia podział na zatrudnienie podstawowe i dodatkowe. Zresztą takie rozwiązanie funkcjonuje też w przypadkunagrody jubileuszowej dla nauczycieli.
Jakie skutki miałoby wprowadzenie takiej zmiany? Oczywiście poza wyeliminowaniem wątpliwości dotyczących naliczania stażu do wysługi lat wiele szkół (które nauczyciel deklarował jako dodatkowe miejsce zatrudnienia) musiałoby się liczyć z konsekwencjami finansowymi w postaci podwyżki dodatku za wysługę lat.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń