Jakie kroki powinien podjąć dyrektor szkoły, gdy nauczyciel jest szykanowany przez rodzica? Jak postawić rodzicom granice? Jedną z pierwszych rzeczy jest zadeklarowanie zbadania sytuacji. Przedstawiamy wskazówki, co może zrobić dyrektor w takiej sytuacji.
Nieustanne podważanie kompetencji nauczyciela i jego pracy, zastraszanie go, obrażanie, atakowanie uprawnia do podjęcia działań w ramach przepisów Karty Nauczyciela. W porozumieniu z organem prowadzącym trzeba rozważyć udzielenie nauczycielowi formalnego wsparcia, o którym mówi Karta Nauczyciela. Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 tej ustawy nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie Kodeks karny.
Zanim jednak dyrektor uruchomi procedurę, proponuję, aby rozpoznał szczegółowo problem, by móc potem skutecznie obronić swoje stanowisko. W tym celu proponuję pilnie przeprowadzić/posumować diagnozę potrzeb ucznia oraz prześledzić wraz z nauczycielem problemy zgłaszane przez rodzica.
Jeśli diagnoza wskaże na potrzebę udzielenia uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, trzeba liczyć się z tym, że rodzic na tym etapie odmówi współpracy i nie wyrazi zgody na zajęcia wspierające dziecko. Zawsze jednak można realizować zintegrowane działania nauczycieli podczas bieżącej pracy z uczniem.
W zależności od wyników diagnozy funkcjonowania ucznia, brak zgody rodzica na udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej może być podstawą do wystąpienia szkoły do sądu rodzinnego z wnioskiem o wgląd w sytuację ucznia, jeśli dobro dziecka jest zagrożone postępowaniem rodzica/rodziców.
Bywa, że u podłoża niezadowolenia są prywatne problemy rodzica/rodziny. Czasami umiejętnie przeprowadzona rozmowa ukierunkowana na słuchanie, zrozumienie, wyjście naprzeciw problemom rodzica jest skuteczną metodą na rozwiązanie konfliktu. Praktyka pokazuje, że często zwykła, ale empatyczna rozmowa rozwiązuje to, co dotąd było nie do rozwiązania. Może się okazać, że trzeba wesprzeć rodzica w pracy wychowawczej z dzieckiem, udzielić porady, pomóc w inny sposób, uświadomić, że dziecko w warunkach szkolnych może ujawniać zachowania, których rodzice nie obserwują w domu.
Jeśli powstała sytuacja nosi już znamiona sporu, to proponuję przeanalizować, czy wobec rodzica można zastosować analogiczne zasady, jakie stosuje się w sytuacji zaistnienia sporu pomiędzy organami szkoły. W rozwiązywaniu sporu może uczestniczyć organ prowadzący. W przypadku przedłużającego się sporu, warto pamiętać o możliwości zaproszenia zawodowego mediatora. Nie jest to gwarancja sukcesu, jednak znacząco zwiększa szanse na wypracowanie porozumienia.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń