Szkoła samodzielnie dokonująca zakupu węgla nie może skorzystać z regulacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Pomimo że ustawa wymienia podmioty systemu oświaty, to w takim przypadku nie da się stosować jej przepisów.
Należy tu zwrócić uwagę na treść art. 3 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Zgodnie z tą regulacją przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję i wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania ciepła, które jest dostarczane do odbiorców ciepła dla:
1) każdego źródła ciepła lub
2) grupy źródeł ciepła stosujących ten sam rodzaj paliwa, z których żadne nie przekracza 5 MW zainstalowanej mocy cieplnej
ustala na podstawie taryfy dla ciepła zatwierdzonej na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy - Prawo energetyczne cenę ciepła, cenę za zamówioną moc cieplną i cenę nośnika ciepła lub stawkę opłaty miesięcznej za zamówioną moc cieplną i stawkę opłaty za ciepło z rekompensatą wynikające ze średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą, uwzględniając planowane wielkości uwzględnione w zatwierdzonej taryfie. I wprowadza ustalone ceny z rekompensatą do stosowania w rozliczeniach z odbiorcami, w okresie od 1 października 2022 r. do 30 kwietnia 2023 r.
Argumentu za takim stanowiskiem dostarcza również fakt, że zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy określenie szacunkowej ilości ciepła w oświadczeniu, jest dokonywane przez odbiorcę zgodnie z zasadami określonymi w art. 45a ustawy Prawo energetyczne lub z uwzględnieniem powierzchni lokali, charakteru prowadzonej w nich działalności oraz posiadanych danych historycznych. Tymczasem zgodnie z art. 45a ustawy Prawo energetyczne przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie cen i stawek opłat zawartych w taryfie lub cen i stawek opłat ustalanych na rynku konkurencyjnym, wylicza opłaty za dostarczane do odbiorcy paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło.
Oświadczenie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła, składa się sprzedawcy ciepła. Zgodnie z definicją z art. 2 pkt 4 ustawy sprzedawcą ciepła jest przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się bezpośrednią sprzedażą wytworzonego ciepła lub przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu ciepłem.
Przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie cen i stawek opłat zawartych w taryfie lub cen i stawek opłat ustalanych na rynku konkurencyjnym, wylicza opłaty za dostarczane do odbiorcy paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń