Bardzo często w ostatnim czasie zauważa się nieprawidłowe podejście nauczycieli do oceniania uczniów. A przepisy wprost mówią, czym jest ocenianie i na czym polega. Dodatkowo podnoszą się głosy rodziców, którzy coraz częściej wyłapują nieprawidłowe ocenianie w systemie szkolnym. Sprawdzamy, jakie błędy związane z ocenianiem są popełniane. Rozwiewamy 10 najczęściej pojawiających się wątpliwości.
Na czym polega ocenianie uczniów
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań:
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które jest określone w art. 44b ust. 5 i 6 ustawy o systemie oświaty.
Statut szkoły zawiera w szczególności szczegółowe warunki i sposób ww. oceniania wewnątrzszkolnego, o którym mowa w art. 44b cyt. ustawy. Te szczegółowe warunki i sposób oceniania muszą oczywiście wynikać z przytoczonych uregulowań prawnych, w tym zawartych w art. 44b i winny być przez szkołę doprecyzowane.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rada rodziców ma prawo wnioskować do rady pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły. Jednak wnioski rady rodziców dotyczące zapisów statutu w zakresie oceniania zachowania nie są dla rady pedagogicznej wiążące. Przepisy nie przewidują bowiem opiniowania przez radę rodziców zapisów statutu.
Statut szkoły powinien zawierać regulacje dotyczące oceniania uczniów. Dotyczy to również reguł poprawiania ocen bieżących. Sprawdź, czy można wprowadzić ograniczenia w zakresie poprawiania tych ocen.
Pandemia COVID-19 wymusza zmianą sposobu kształcenia w szkołach. Dotyczy to również oceniania. Pobierz wzór dokumentu zawierającego wewnątrzszkolne ocenianie uwzględniające zdalne nauczanie.
Rozszerzenie możliwości stosowania ocen opisowych w ocenianiu wewnątrzszkolnym we wszystkich klasach wszystkich typów szkół zmienia regulacje dotyczące dokumentacji przebiegu nauczania. W związku z tym konieczna jest nowelizacja dotychczasowego rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Jego projekt przewiduje m.in. możliwość sporządzania oceny opisowej w formie wydruku komputerowego na każdym etapie edukacyjnym.
Rosnąca od kilku lat liczba uczniów, którzy unikają lekcji wychowania fizycznego po raz kolejny zainspirowała Rzecznika Praw Dziecka do zaproponowania zmian w przepisach oświatowych. Rzecznik wskazuje na konieczność określenia w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, przy jakim wysiłku i wkładzie pracy w wykonywanie zadań, uczeń może uzyskiwać coraz wyższe oceny z WF, łącznie z otrzymaniem oceny celującej.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.