Aby rada rodziców wywiązywała się ze swoich zadań i kompetencji, musi mieć dobrze opracowany regulamin swojej działalności. Często jednak to dyrektor chce wpływać na jej zadania, a przecież rada jest osobnym organem szkoły. Podpowiadamy, na 11 przykładach z praktyki szkolnej, jak działa rada rodziców w szkole.
1) W jaki sposób i na jakiej podstawie działa rada rodziców?
W szkołach i placówkach działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Rada uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
W tym dokumencie powinna więc zostać określona sprawa trybu dokonywania wyboru członków rady rodziców. Oczywiście nie stoi na przeszkodzie, by dyrektor szkoły uczestniczył w spotkaniach rady rodziców, jeśli otrzyma na nie zaproszenie. Nie ma jednak żadnych prawnych instrumentów na wpływanie na sposób funkcjonowania i decyzje podejmowane przez radę rodziców.
W regulaminie powinien być określony, jak już wyżej wspomniano, szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych, do rady rodziców odpowiednio szkoły lub placówki. W myśl art. 83 ust. 2 pkt 1 przywołanego aktu prawnego w skład rad rodziców w szkołach wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wybory do rady rodziców organizuje się na każdy rok szkolny. Można więc stwierdzić, że skład rady rodziców ma roczną kadencję. Sprawdź, czy można możliwe jest odwołanie całej rady rodziców w trakcie roku szkolnego.
Rada rodziców nie musi opiniować wybranych do realizacji programów wychowania przedszkolnego przed zatwierdzeniem przedszkolnego zestawu programów. Nie wskazują na to żadne przepisy oświatowe. Nie ma jednak przeszkód, by wystąpić z prośbą o taką opinię.
Rodzice uczniów mają ograniczony wpływ na kształtowanie programu wychowawczego w przedszkolach nieprowadzonych przez organy jednostek samorządu terytorialnego - alarmuje Rzecznik Praw Obywatelskich. Prof. Irena Lipowicz zwróciła się w tej sprawie do Ministra Edukacji Narodowej.
W dniach 21 i 22 października odbyło się czwarte w tym roku kalendarzowym spotkanie Forum Rodziców przy Ministrze Edukacji Narodowej. Wiodącym tematem spotkania były indywidualne potrzeby dziecka w edukacji. Obrady zdominowały tematy dotyczące kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, w tym możliwości wsparcia uczniów zdolnych. Uczestnicy skupili uwagę na zagadnieniach związanych z finansowaniem specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz roli nadzoru pedagogicznego w monitorowaniu zaspokajania przez szkołę indywidualnych potrzeb uczniów.
Obowiązek utworzenia rady pedagogicznej oraz rady rodziców został opisany w rozdziale 3 i 4 ustawy o systemie oświaty - rozdziały te dotyczą szkół, przedszkoli oraz placówek publicznych.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.