Funkcjonowanie rady pedagogicznej w szkole, przedszkolu czy zespole szkół może budzić wiele wątpliwości. Problematyczne kwestie mogą dotyczyć zwoływania zebrań, podejmowania uchwał, czy zastępstw w prowadzeniu posiedzenia. Sprawdź, jak powinna wyglądać organizacja i realizacja zadań rady pedagogicznej w Twojej szkole.
Na sierpniowym zebraniu rady pedagogicznej rada powinna wyrazić swoje stanowisko w sprawie organizacji pracy przedszkola, propozycji przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, czy dopuszczenia do użytku programów wychowania przedszkolnego. O tym, czy opinie rady pedagogicznej mają przybrać formę uchwały, powinno wynikać z ustalonego regulaminu działalności rady.
Jednym z ważniejszych spotkań rady pedagogicznej jest zebranie organizowane z inicjatywy dyrektora przedszkola przed rozpoczęciem roku szkolnego. Głównym jego celem jest omówienie i zatwierdzenie spraw istotnych dla funkcjonowania placówki w nowym roku szkolnym.
Przed nowym rokiem szkolnym rada pedagogiczna musi podjąć decyzje w sprawie:
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Konstrukcja planu pracy przedszkola, jego zawartość nie została opisana w prawie, co oznacza, że dyrektor ma dużą autonomię i swobodę w decydowaniu, co znajdzie się w planie oraz jaką będzie miał strukturę. Z przepisów wynika jedynie obowiązek zatwierdzenia planu pracy przez radę pedagogiczną po zaopiniowaniu przez radę placówki, a jeżeli rada placówki nie została powołana, to kompetencje rady wykonuje rada pedagogiczna.
Funkcjonowanie rady pedagogicznej uregulowano w przepisach ustawy - Prawo oświatowej. Niestety nie dość precyzyjnie. Stąd wiele różnych wątpliwości organizacyjnych. Błędy w organizacji posiedzeń rady mogą zaś mieć wpływ nawet na wykonanie jej uchwał.
Wszystkie zebrania rady pedagogicznej powinny być protokołowane. Przedstawiamy przykładowy protokół z posiedzenia rady pedagogicznej podsumowującego rok szkolny w przedszkolu.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.