Po dostarczeniu rodzicowi upomnienia o konieczności spełniania obowiązku zdarza się, że nawet rodzic nie jest w stanie zmotywować dziecka do uczęszczania do szkoły. W grę często wchodzi również trudna sytuacja rodzinna czy ekonomiczna. Czy w takiej sytuacji konieczne jest rozpoczęcie postępowania egzekucyjnego? Czy można pominąć ten krok, kierując od razu pismo do sądu.
Można pominąć kolejne etapy postępowania egzekucyjnego
Informacja o nieskutecznym działaniu rodziców w sprawie uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne uprawnia dyrektora szkoły do wystąpienia z wnioskiem do sądu o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego, pomijając kolejny etap postępowania egzekucyjnego. Wiedza, którą uzyskał dyrektor o uczniu, zobowiązuje go do zawiadomienia sądu o zdarzeniach zagrażających dobru dziecka (art. 572 § 1 i 2 Kodeksu postępowania cywilnego).
Taki sposób postępowania rekomendują także organy egzekucyjne.
W sytuacjach szczególnych, w odniesieniu do uczniów nierealizujących obowiązku szkolnego, wychowujących się w rodzinach niewydolnych wychowawczo, w trudnych warunkach wychowawczych i życiowych, organy prowadzące szkoły (egzekucyjne) wnoszą o kierowanie wniosku przez wierzyciela (dyrektora szkoły) do właściwego Wydziału Rodzinnego i Nieletnich Sądu Rejonowego o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego.
Dzieje się tak, gdy szkoła wyczerpała już prawnie dostępne środki oddziaływań wychowawczych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dyrektor przedszkola powinien dopilnować, by do końca kwietnia rodzice dzieci otrzymali stosowne dokumenty związane z diagnozą przedszkolną, ponieważ to on jest odpowiedzialny za przeprowadzenie analizy gotowości do nauki w szkole wszystkich dzieci kończących w danym roku sześć lat.
Dyrektor szkoły tylko do pewnego momentu może próbować wyegzekwować spełnianie obowiązku szkolnego lub nauki. Po wyczerpaniu możliwości sprawę przekazuje organowi egzekucyjnemu. Jak więc prawidłowo przeprowadzić postępowanie egzekucyjne w zakresie obowiązku szkolnego i nauki? Przedstawiamy działania dyrektora i organu egzekucyjnego.
Kluczowe znaczenie przy zapisie dziecka do szkoły obwodowej, kontrolowaniu spełniania obowiązku szkolnego oraz właściwym prowadzeniu dokumentacji ma miejsce jego zamieszkania. Okazuje się jednak, że gminy często przekazują dyrektorom informacje o dzieciach zameldowanych na pobyt stały lub czasowy w obwodzie szkoły. Czy mają one znaczenie dla dyrektora? Czy szkoła ma możliwość, aby sprawdzać faktyczne miejsce zamieszkania dziecka?
Wniosek o edukację domową można złożyć w trakcie całego roku szkolnego. Dyrektor szkoły w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą wydaje decyzję - pobierz jej wzór.
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje takie dziecko, jeżeli: korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej albo posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną uprawnioną do jej wydania.
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli jest ona negatywna - wydaje decyzję w sprawie odmowy wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły.
Wniosek o odroczenie obowiązku szkolnego można złożyć w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7 lat. Po spełnieniu warunków określonych w ustawie - Prawo oświatowe, decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego można wydać zarówno przed, jak i po rozpoczęciu spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.