Wydaje się, że pomimo podjętych w minionych latach działań niwelujących skutki izolacji społecznej, bezpieczeństwo psychiczne i zdrowotne uczniów wciąż ma najwyższy priorytet. Jak zawrzeć te i inne zagadnienia w programie wychowawczo-profilaktycznym na rok szkolny 2024/2025. Przedstawiamy wskazówki do opracowania programu.
Aktualne przepisy dotyczące programu wychowawczo-profilaktycznego
Nadal w myśl art. 26 ustawy Prawo oświatowe:
1) Szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący treści i działania o charakterze:
2) Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
3) Diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły lub placówki albo upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.
4) Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do przedszkoli, szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych, policealnych szkół artystycznych i branżowych centrów umiejętności.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Program wychowawczo-profilaktyczny w szkołach publicznych uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną w każdym roku szkolnym. Pobierz wzór uchwały rady pedagogicznej.
W jakim zakresie należy dokonać modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego ze względu na zapewnienie pomocy obywatelom Ukrainy? Co powinna obejmować taka modyfikacja? Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi wskazówkami.
Rozporządzenie MEiN z 21 marca 2022 r. przewiduje możliwość dokonania zmian w programie wychowawczo-profilaktycznym uchwalonym do realizacji w roku szkolnym 2021/2022. Związane jest to z przyjęciem do szkoły uczniów pochodzenia ukraińskiego.
O potrzebie modyfikacji programu po przyjęciu do szkoły uczniów z Ukrainy decyduje dyrektor szkoły, w porozumieniu z:
(§ 13 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r.).
Opracowaniem modyfikacji powinni zająć się nauczyciele i specjaliści pracujący w szkole pod kierownictwem dyrektora. Należy uwzględnić opinię i zaangażowanie rodziców dzieci polskich i ukraińskich.
Zadania przed modyfikacją – diagnoza środowiska uczniowskiego
Uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego, w porozumieniu z radą pedagogiczną, należy do kompetencji rady rodziców. Powinno być poprzedzone diagnozą środowiska uczniowskiego i określeniem jego potrzeb. Podobnie jak w przypadku, kiedy mamy do czynienia z uchwalaniem programu wychowawczo-profilaktycznego, przed jego modyfikacją należy:
Z artykułu dowiesz się:
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.