W nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli opiekun stażu ma zostać zastąpiony mentorem dla początkującego nauczyciela. Podstawowym zadaniem mentora będzie wspieranie początkującego nauczyciela procesie wdrażania się do pracy w zawodzie. Kto zostanie mentorem? Jaką rolę w awansie będzie odgrywał?
Z artykułu dowiesz się:
Nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych mentora. Co do zasady mentorem nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Wyjątkiem są przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a i 2 Karty Nauczyciela. Chodzi o:
W wymienionych powyżej przedszkolach, szkołach i placówkach może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Nauczyciel ten musi jednak posiadać stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego.
Czy od 1 września 2022 r. mentorem, który będzie wspierał nauczyciela w trakcie awansu na stopień nauczyciela mianowanego może być dyrektor przedszkola nie posiadający stopnia awansu zawodowego (przedszkole niepubliczne)?
Nie. Projekt planowanych zmian zakłada, że mentorem w przedszkolu niepublicznym będzie mógł być nauczyciel mianowany lub dyplomowany zajmujący stanowisko kierownicze. Zatem dyrektor przedszkola nie posiadający stopnia awansu zawodowego nie będzie mógł być mentorem.
Widzimy zatem ważną różnicę w porównaniu do dotychczasowej możliwości pełnienia funkcji opiekuna stażu. Funkcję opiekuna stażu np. w przedszkolach i szkołach niepublicznych może bowiem pełnić nauczyciel na stanowisku kierowniczym, który posiada co najmniej stopień nauczyciela kontraktowego.
Jak zaznaczono wcześniej, dyrektor przydziela mentora nauczycielom w okresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela. Co do zasady więc – pełnienie tej funkcji będzie trwało przez okres 3 lat i 9 miesięcy. Może jednak zdarzyć się, że będzie trwało krócej.
Nowelizacja zakłada bowiem, że nauczyciel, który uzyska negatywną ocenę pracy w drugim roku przygotowania do zawodu, nie może być ponownie zatrudniony w tej samej szkole do czasu uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Dla mentora negatywna ocena pracy nauczyciela uzyskana w drugim roku pracy nauczyciela oznacza zatem zaprzestanie pełnienia funkcji ze względu na rozwiązanie stosunku pracy z początkującym nauczycielem.
Analiza porównawcza przepisów projektowanej Karty Nauczyciela oraz rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli pozwala zauważyć, że zadania mentora nie będą istotnie różniły się od zadań opiekuna stażu w dotychczasowym systemie awansu zawodowego. Opiekuna stażu przydzielano dla nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego – mentor ma być wsparciem w okresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela.
Zasadniczą różnicą jest likwidacja stażu (zastępuje go staż pracy w szkole), a co za tym idzie – rezygnacja z obowiązku opracowania planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdania z jego realizacji.
Zadania mentora |
Zadania opiekuna stażu |
Mentor jest również obowiązany poszerzać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji mentora. |
Zadaniem opiekuna jest również doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia roli opiekuna stażu. |
W dotychczasowym systemie awansu zawodowego opiekun stażu, oprócz wspierania nauczyciela, uczestniczył również w procesie dokonywania oceny dorobku zawodowego. Nowelizacja Karty Nauczyciela zakłada, że mentor będzie brał udział w ocenie pracy nauczyciela w okresie przygotowania do zawodu.
Ocena pracy nauczyciela odbywającego przygotowanie do wykonywania zawodu będzie dokonywana dwa razy – w pierwszym oraz w ostatnim roku tego przygotowania.
Przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły będzie bowiem zasięgał opinii mentora. Mentor będzie przedstawiał pisemną opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela.
Każdy nauczyciel w okresie przygotowania do zawodu będzie zobowiązany do dwukrotnego przeprowadzenia tzw. zajęć obserwowanych.
Przed dokonaniem pierwszej oceny (tj. w drugim roku odbywania przygotowania) nauczyciel będzie musiał przeprowadzić zajęcia w obecności dyrektora, mentora oraz doradcy metodycznego, nauczyciela konsultanta, przedstawiciela organu nadzoru pedagogicznego lub nauczyciela dyplomowanego uczącego tego samego przedmiotu (lub prowadzącego te same zajęcia). Osoby te następnie omówią z nauczycielem przeprowadzone zajęcia.
Takie obserwowane zajęcia nauczyciel przeprowadzi również przed dokonaniem oceny pracy w ostatnim roku przygotowania zawodowego. Co jednak ważne – tych zajęć nie będzie już obserwował mentor.
Analogicznie, jak w przypadku opiekuna stażu, dla mentora przewidziany jest dodatek funkcyjny dla mentora. Wysokość tego dodatku nie będzie określona odgórnie – ustali ją organ prowadzący w regulaminie wynagradzania nauczycieli.
Nauczyciele pełniący funkcję opiekuna stażu dla nauczycieli, którzy rozpoczęli i kontynuują awans zawodowy na starych zasadach, będą pełnili ją do uzyskania przez nauczycieli stopnia nauczyciela mianowanego. Co jednak ważne – nie dłużej niż do 31 sierpnia 2027 r., ponieważ tylko do tego czasu nauczyciel będzie mógł ubiegać o awans na stopień nauczyciela mianowanego na starych zasadach.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń