Sejm uchwalił właśnie nowelizację Prawa oświatowego mającą na celu określenie jednolitych kryteriów ustalania kosztów przejazdu dziecka i opiekuna, które są zwracane opiekunom dowożącym dzieci niepełnosprawne (lub inne uprawnione) do szkoły lub przedszkola. Nowe rozwiązania mają na celu dostosowanie stanu prawnego do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 17 października 2017 r. (S 1/17).
Dotychczas zasady zwrotu kosztów przejazdu dziecka i opiekuna w związku z dowozem niepełnosprawnego dziecka do szkoły lub przedszkola były regulowane w umowach zawieranych pomiędzy gminami a opiekunami. Innymi słowy przepisy nie przewidywały dotychczas kryteriów określania stawek zwrotu kosztów przejazdu dziecka i opiekuna. Kwoty zwrotu ustalane na podstawie takich umów nierzadko w znacznym stopniu nie odpowiadały rzeczywiście poniesionym z tego tytułu wydatkom opiekunów. Mieliśmy więc do czynienia z nieuzasadnionym różnicowaniem w wysokości zwrotu. Z tego względu Trybunał Konstytucyjny zasygnalizował konieczność podjęcia prac legislacyjnych w tym zakresie.
Po zmianach nadal zasady zwrotu będą regulowane w drodze umów pomiędzy samorządem a opiekunami. Wprowadzony zostanie jednak nowy wzór obliczenia kwoty zwrotu:
koszt = (a-b) * c * (d/100) gdzie:
a - liczba kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej i z powrotem, a także przewozu rodzica z tego miejsca do miejsca zamieszkania lub miejsca pracy, i z powrotem,
b - liczba kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania rodzica do miejsca pracy, jeżeli nie wykonywałby przewozu, o którym mowa w lit. a,
c - średnia cena jednostki paliwa w danej gminie, właściwego dla danego pojazdu (ustalana corocznie w uchwale rady gminy),
d - średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów dla danego pojazdu według danych producenta pojazdu.
Jak wynika z uzasadnienia projektu: „Zaproponowany przepis pozwoli m.in. inaczej ustalać koszty w przypadku, gdy opiekun dowozi dziecko do placówki oświatowej leżącej na trasie jego przejazdu z domu do pracy, a inaczej w przypadku, gdy opiekun zmuszony jest w tym celu zmienić, wydłużyć trasę jego przejazdu, albo wyruszyć wcześniej w osobną podróż z domu do szkoły. Osobno będzie można traktować też przypadki, gdy opiekun, w celu dowozu dziecka, używa innego samochodu, który np. spala więcej paliwa.
Nowelizacja trafi teraz do Senatu. Ma wejść w życie w ciągu 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń