Po dość długim oczekiwaniu podpisane zostało i weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Sprawdź, jakie najważniejsze kwestie zostały w nim uregulowane.
Przede wszystkim w rozporządzeniu uregulowano zadania nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu. Wprawdzie nauczyciel nie przedkłada już planu rozwoju zawodowego, niemniej jednak w trakcie przygotowania do zawodu:
1) poznaje organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły;
2) prowadzi powierzone mu zajęcia i uczestniczy w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;
3) obserwuje zajęcia prowadzone przez mentora lub innego nauczyciela;
4) doskonali kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, w szczególności w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych;
5) przeprowadza dwukrotnie zajęcia podlegające obserwacji;
6) dokonuje ewaluacji własnej pracy i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia dalszej pracy;
7) dzieli się wiedzą z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego.
Odrębnie uregulowano wymagania na poszczególne stopnie awansu zawodowego. Prezentują się one następująco.
wymagania na stopień nauczyciela mianowanego |
wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego |
znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał przygotowanie do zawodu nauczyciela |
doskonalenie warsztatu pracy, w tym w zakresie stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności w celu podnoszenia jakości pracy szkoły |
umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności |
umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie:
|
realizację podstawy programowej |
umiejętność wykorzystywania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych sprzyjających procesowi uczenia się |
umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów i indywidualizowania nauczania |
realizowanie co najmniej jednego z następujących zadań:
|
umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki |
|
znajomość środowiska uczniów oraz umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego |
W rozporządzeniu uregulowano także zasady przeprowadzania komisyjnej obserwacji zajęć. W ramach obserwacji komisja:
Na tej podstawie członkowie komisji przeprowadzone przez nauczyciela zajęcia, przyznając punkty według skali od 0 do 10. Na tej podstawie będzie obliczona średnia arytmetyczna (aby uzyskać opinii pozytywną, średnia tu musi wynosić minimum 5).
Rozporządzenie przewiduje wykaz dokumentów, jakie nauczyciel ubiegający się o stopień mianowanego i dyplomowanego musi dołączyć do wniosku.
Wykaz dokumentów dołączanych do wniosku o podjęcie postępowania |
|
awans na nauczyciela mianowanego |
awans na nauczyciela dyplomowanego |
kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem |
|
- |
kopia aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego poświadczona przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem |
kopia karty oceny pracy zawierającą ocenę z ostatniego roku przygotowania do zawodu, poświadczona przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem |
kopia karty oceny pracy zawierającą ocenę z ostatniego roku przed złożeniem wniosku o awans, poświadczona przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem |
zaświadczenie dyrektora dotyczące przygotowania do zawodu |
zaświadczenie dyrektora dotyczące okresu zatrudnienia po uzyskaniu stopnia nauczyciela mianowanego |
kopia pozytywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach podlegających komisyjnej obserwacji |
opis i analiza sposobu realizacji wymagań |
W rozporządzeniu uregulowano także przebieg prac komisji egzaminacyjnej. W pierwszej kolejności zapoznaje się ona z opinią na temat obserwowanych zajęć i oceną pracy nauczyciela. Następnie przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciel:
Poszczególni członkowie komisji oceniają spełnienie przez nauczyciela wymagań na stopień nauczyciela mianowanego i umiejętność rozwiązania wskazanego przez komisję egzaminacyjną problemu związanego z wykonywaną pracą. W ramach tej oceny przyznają łącznie za wszystkie wymagania punkty według skali od 0 do 10. Nauczyciel zda egzamin, jeżeli uzyska średnią co najmniej 7.
Na koniec warto dodać, że w rozporządzeniu znajdziemy wzory:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń