rozliczanie dotacji

Rozliczanie dotacji oświatowej. 6 najczęściej popełnianych błędów

Rozliczanie dotacji oświatowej. 6 najczęściej popełnianych błędów

Nieprawidłowo skonstruowane statuty i regulaminy placówek niesamorządowych mogą prowadzić do błędów w rozliczaniu dotacji oświatowej. Tak samo jak brak transparentności w prowadzonej dokumentacji finansowej dotyczącej wydatkowania środków. Ale to tylko niektóre z błędów, które często występują przy rozliczaniu dotacji oświatowej. Sprawdź, na co można przeznaczyć środki z dotacji. Poznaj 6 najczęściej popełnianych błędów przy wydatkowaniu i rozliczaniu dotacji!

Placówka oświatowa może przeznaczyć środki z dotacji jedynie na cele wskazane w art. 35  ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.

Przepisy określają katalog zamknięty wydatków, które mogą być pokryte z dotacji oświatowej. Nie uprawnia to jednak organu do narzucania interpretacji, na co może być wydatkowana otrzymana dotacja oświatowa. Tu mogą pojawić się błędy interpretacyjne, na które warto zwrócić uwagę.

Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

1) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele jej działalności, w tym na:

a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy - w wysokości nieprzekraczającej:

  • 250% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego,
  • 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela – w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w tiret pierwszym, oraz niepublicznych szkół i placówek,

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Na co można przeznaczyć środki z dotacji oświatowej?
  • Kiedy wydatkowanie dotacji jest niezgodne z przeznaczeniem?
  • Jakie są najczęściej występujące błędy przy rozliczaniu dotacji oświatowej?
Dotacja oświatowa 2025 rok – zmiany i zasady rozliczania

Dotacja oświatowa 2025 – zmiany i zasady rozliczania

Dotacje dla placówek oświatowych podlegają szczególnym zasadom rozliczania i wiążą się z wieloma procedurami, które muszą być dopełnione zarówno po stronie organu prowadzącego, jak i samej jednostki. W tym roku nastąpiło kilka zmian w przyznawaniu dotacji, w tym na realizację kształcenia specjalnego. W artykule omawiamy wszystkie zmiany w 2025 r. Dodatkowo wskazujemy 4 zasady prawidłowego rozliczenia dotacji, a także przykłady poprawnego i niepoprawnego jej wydatkowania.

W roku 2025 wprowadzono zmiany w ustawodawstwie. Szczególnej uwagi wymaga nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz rozporządzenie ME w sprawie podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych jednostek samorządu terytorialnego w roku 2025. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadza nowe sposoby uzyskiwania dochodów przez te jednostki. Zawiera również zmiany w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych oraz ustawie o systemie informacji oświatowej dotyczące finansowania oświaty niesamorządowej.

1)  Zmiany w dotacji na realizację kształcenia specjalnego w ramach udzielanego wsparcia

Dotychczas w przepisach była mowa o części oświatowej subwencji ogólnej, natomiast po nowelizacji jest to kwota potrzeb oświatowych. W placówkach specjalnych, czy takich, które prowadzą oddziały integracyjne, de facto w zakresie liczby godzin realizowanych zajęć nic się nie zmieni:

  • Waga P87: dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w oddziałach specjalnych w przedszkolach lub oddziałach przedszkolnych specjalnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymiar 10,00.

W placówkach ogólnodostępnych wprowadza się natomiast podział wag, a wagi zależne są od liczby godzin wsparcia:

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jakie zmiany w przyznawaniu dotacji oświatowej nastąpiły w 2025 r.
  • jak prawidłowo określić cel przyznania dotacji
  • jakie są zasady prawidłowego rozliczenia dotacji
  • jaki jest zakres zadań, które mogą być finansowane z dotacji
  • jak udokumentować wydatkowanie dotacji.

Dodatkowo przykłady poprawnego i niepoprawnego wydatkowania dotacji oświatowej!

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql