polecenie pracy zdalnej

Wraca zdalne nauczanie – skorzystaj z 11 wskazówek ekspertów
Do 27 lutego 2022 r. w większości szkół organizowane będzie zdalne nauczania. Organizacja takiego nauczania może przysparzać nie lada problemów. Dotyczy to zwłaszcza szkół, które w częściowym zakresie muszą funkcjonować stacjonarnie. Skorzystaj ze wskazówek ekspertów, aby odpowiednio przygotować się do tego trudnego okresu.
Nauczanie zdalne nie zostało wprowadzone we wszystkich szkołach. O tym, gdzie zostanie wprowadzone, przeczytasz tutaj>>
Przepisy dotyczące nauczania zdalnego nie przewidują wyjątków w zakresie stanowisk nauczycielskich (nie licząc wychowawców internatu). Oznacza to, że teoretycznie na każdym stanowisku nauczycielskim będzie organizowane nauczanie zdalne. Dotyczy to m.in.:
- nauczycieli – specjalistów (pedagogów, psychologów czy doradców zawodowych),
- bibliotekarzy,
- wychowawców świetlicy.
Jeżeli na którymkolwiek z tych stanowisk organizacja nauczania zdalnego okaże się niemożliwa, wówczas nie pozostanie nic innego, jak skierowanie nauczyciela w stan przestoju.
Przeczytaj także: Przestój – czy w każdym przypadku jest możliwy
Jak skierować nauczyciela do nauczania zdalnego
A może – czy konieczne jest w ogóle skierowanie do nauczania zdalnego? Otóż jak się okazuje – nie. Nauczyciele przechodzą na nauczanie zdalne automatycznie z mocy samego prawa. Tym prawem jest nowe rozporządzenie MEiN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Rolą dyrektora jest natomiast ustalenie we współpracy z nauczycielami tygodniowego zakresu treści nauczania z zajęć:
- wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów),
- realizowanych w formach pozaszkolnych.
W rozkładzie dyrektor powinien brać pod uwagę:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.
Z artykułu dowiesz się:
- jak zorganizować pracę zdalną,
- jak połączyć zajęcia stacjonarne ze zdalnymi,
- jak pociągnąć nauczyciela do odpowiedzialności za nieprawidłowości w toku nauczania zdalnego
- co z godzinami ponadwymiarowymi i doraźnymi zastępstwami.