legitymacje szkolne

Jak wydawać uczniom mLegitymacje

Jak wydawać uczniom mLegitymacje – krok po kroku

Od 13 lipca br. szkoła jest zobowiązana wydać uczniom e-legitymacje, a na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia – również mLegitymację. Wdrożenie mLegitymacji dla ucznia powinno rozpocząć się od zgłoszenia szkoły do mLegitymacji. Następnie warto stworzyć wzór wniosku dla rodziców ucznia lub uczniów pełnoletnich o jej wydanie. Sprawdź, jak prawidłowo wdrożyć w szkole wydawanie mLegitymacji. Poznaj praktyczne rozwiązania i pobierz niezbędne wzory dokumentów.

W obecnym rozporządzeniu MEiN z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków funkcjonują legitymacje wykonane zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia (odpowiednik e-legitymacji) oraz mLegitymacje szkolne. 

Szkoła, wydając legitymację szkolną, może wydać uczniowi, któremu nadano numer PESEL dodatkowo mLegitymację szkolną stanowiącą dokument elektroniczny przechowywany i prezentowany przy użyciu oprogramowania przeznaczonego dla urządzeń mobilnych. Zgodnie z § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia wniosek o wydanie mLegitymacji szkolnej składa pełnoletni uczeń albo rodzice niepełnoletniego ucznia.  

Jak więc wynika z powyższego uczniom szkół, którym wydano legitymację szkolną w postaci papierowej lub w postaci karty formatu ID-1, może być także wydana, na podstawie przepisów dotychczasowych, mLegitymacja szkolna. Jest ona jednak dodatkiem do pozostałych wersji legitymacji. Tak więc od 13 lipca będzie można wydawać:

  • legitymacje elektroniczne,
  • mLegitymacje - na wniosek rodziców ucznia bądź pełnoletniego ucznia.

Zgodnie z § 74 ww. rozporządzenia:  

1)  Legitymacje szkolne i legitymacje przedszkolne w postaci papierowej i w postaci kart formatu ID-1 wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowują ważność do czasu odpowiednio zakończenia przez ucznia kształcenia w danej szkole, szkole polskiej albo szkole i zespole szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym i przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej, albo zakończenia przez dziecko niepełnosprawne wychowania przedszkolnego.  

2)  Legitymacje przedszkolne i legitymacje szkolne w postaci papierowej i w postaci kart formatu ID-1 mogą być wydawane odpowiednio uczniom i dzieciom niepełnosprawnym na podstawie i na drukach według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych, do 12 lipca 2024 r.  

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie przepisy obowiązują w sprawie wydawania legitymacji szkolnych
  • Jaka jest procedura zgłoszenia szkoły do aplikacji mObywatel
  • Jakie dane są niezbędna do złożenia wniosku
  • Czy możliwe jest ponowne wydanie mLegitymacji

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql