kontrola placu zabaw

Kontrola szkolnego placu zabaw

Kontrola szkolnego placu zabaw, czyli jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo

Przepisy oświatowe nakładają na dyrektora obowiązek kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki oraz określenia kierunków ich poprawy co najmniej raz w roku. Na placu zabaw powinny być umieszczone tablice informacyjne określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń oraz wskazanie, do kogo należy zgłaszać wszelkie nieprawidłowości. O czym jeszcze powinien wiedzieć dyrektor, aby zagwarantować bezpieczne korzystanie dzieci i uczniów z placu zabaw? Podpowiadamy w artykule.

Zapewnienie bezpiecznych warunków – obowiązkiem dyrektora

Dyrektor, co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy (§ 3 rozporządzenia MEN w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach). Warto nadmienić, że zgodnie z § 31 ust. 6-7 ww. rozporządzenia w salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw umieszcza się tablice informacyjne określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego.

Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach. 

Jakie kontrole szkolnego placu zabaw obowiązują dyrektora

Place zabaw należą do kategorii obiektów małej architektury (art. 3 pkt 4 lit. c ustawy Prawo budowlane). Zatem podlegają kontroli na podstawie art. 62 ww. ustawy Prawo budowlane: 

1. Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli: 

1) okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego: 

a)  elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu, 

b)  instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska, 

c)  instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych); 

2) okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów; 

3) okresowej w zakresie, o którym mowa w pkt 1, co najmniej dwa razy w roku, w terminach do 31 maja oraz do 30 listopada, w przypadku budynków o powierzchni zabudowy przekraczającej 2000 m2 oraz innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu przekraczającej 1000 m2;  

4) bezpiecznego użytkowania obiektu każdorazowo w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 61 pkt 2 (w razie wystąpienia czynników zewnętrznych odziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury, takich jak: wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska); 

4a) w przypadku zgłoszenia przez osoby zamieszkujące lokal mieszkalny znajdujący się w obiekcie budowlanym o dokonaniu nieuzasadnionych względami technicznymi lub użytkowymi ingerencji lub naruszeń, powodujących, że nie są spełnione warunki określone w art. 5 ust. 2. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • W jaki sposób dyrektor zapewnia bezpieczeństwo na placu zabaw
  • Jakie kontrole obowiązują dyrektora
  • Jak powinien być przygotowany plac zabaw zgodnie z przepisami
  • Jakie są normy wyposażenia szkolnych i przedszkolnych placów zabaw
  • Jak usuwać usterki

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql