Czeka nas odchudzenie podstaw programowych

Michał Kowalski
Data publikacji: 24 kwietnia 2024 r.
Poleć znajomemu
Czeka nas odchudzenie podstaw programowych

Usunięcie podstawy programowej dla przedmiotu historia i teraźniejszość, zmiany w preambułach, a przede wszystkim odchudzenie podstaw programowych dla określonych przedmiotów w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowych szkół. Zmiany mają wejść w życie 1 września 2024 r.

Zmiany prezentujemy w tabeli.

Podstawa programowa

Zmiany

Szkoła podstawowa

Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej uzupełniono o wymóg dbania o środowisko przyrodnicze, w tym klimat - w skali lokalnej i globalnej.

Wprowadzono wymóg dotyczący stosowania w pracy z uczniami założeń uniwersalnego projektowania, zaś w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, którym nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się – wprowadzono odwołanie do racjonalnych usprawnień, o których mowa w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Zredukowano podstawę programową dla II etapu edukacyjnego (tj. klas IV–VIII) w zakresie przedmiotów:

  • język polski,
  • język obcy nowożytny,
  • język łaciński,
  • język mniejszości narodowej lub etnicznej,
  • język regionalny – kaszubski,
  • historia,
  • wiedza o społeczeństwie,
  • matematyka,
  • biologia,
  • geografia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • informatyka.

Wskazano, że na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego nie obowiązuje:

  • znajomość treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości,
  • utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich

– dla klas IV– VI.

Zrezygnowano z odrębnej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej – język niemiecki.

Liceum ogólnokształcące i technikum

Wyłączenie podstawy programowej przedmiotu historia i teraźniejszość od roku szkolnego 2024/2025 w stosunku do uczniów i słuchaczy klasy I liceum ogólnokształcącego i uczniów klasy I technikum.

Określono podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów historia i wiedza o społeczeństwie, dla uczniów (słuchaczy):

  • czteroletniego liceum ogólnokształcącego,
  • pięcioletniego technikum
  • liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,

którzy rozpoczęli kształcenie przed dniem 1 września 2022 r.

W preambule wprowadzono uzupełnienia dotyczące:

  • kształtowania postaw szacunku dla środowiska przyrodniczego i postaw ekologicznych,
  • dodano wymóg dotyczący stosowania w pracy z uczniami założeń uniwersalnego projektowania, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami – odwołano się do racjonalnych usprawnień, o których mowa w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Zmniejszono podstawę programową o ok. 20% dla następujących przedmiotów:

  • język polski,
  • język obcy nowożytny,
  • język łaciński,
  • język mniejszości narodowej lub etnicznej,
  • język regionalny – kaszubski,
  • historia,
  • wiedza o społeczeństwie,
  • historia i teraźniejszość,
  • matematyka,
  • biologia,
  • geografia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • informatyka,
  • filozofia,
  • język łaciński i kultura antyczna,
  • historia muzyki,
  • historia sztuki.

Zrezygnowano z odrębnej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej – język niemiecki

Branżowa szkoła I stopnia

W preambule wprowadzono uzupełnieni dotyczące:

  • kształtowania postaw szacunku dla środowiska przyrodniczego i postaw ekologicznych,
  • stosowania w pracy z uczniami założeń uniwersalnego projektowania, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, którym nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się – wprowadzono odwołanie do racjonalnych usprawnień, o których mowa w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.

Zredukowano podstawę programową w zakresie przedmiotów:

  • język polski,
  • język obcy nowożytny,
  • język mniejszości narodowej lub etnicznej,
  • język regionalny – kaszubski,
  • historia,
  • matematyka,
  • biologia,
  • geografia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • informatyka.

Przewidziano rezygnację z odrębnej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej – język niemiecki

Usunięcie treści dotyczących przedmiotu historia i teraźniejszość. Przeczytaj także: Likwidacja HiT – będzie mniej godzin dla nauczycieli

Podstawa programowa dla nowego przedmiotu edukacja obywatelska zostanie opracowana później.

Branżowa szkoła II stopnia

W preambule:

  • wprowadzono uzupełnienia odnoszące się do kształtowania postaw szacunku dla środowiska przyrodniczego i postaw ekologicznych,
  • dodano wymóg dotyczący stosowania w pracy z uczniami założeń uniwersalnego projektowania, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami – wprowadzono odwołanie do racjonalnych usprawnień, o których mowa w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Zredukowano podstawę programową dla przedmiotów:

  • język polski,
  • język obcy nowożytny,
  • język mniejszości narodowej lub etnicznej,
  • język regionalny – kaszubski,
  • matematyka,
  • informatyka.

Zrezygnowano z odrębnej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej – język niemiecki.

Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql